E-handelsreturer är ett ständigt gissel för många e-handlare och en bra returhantering blir allt viktigare. Enligt PostNords E-barometern anser nästan hälften av konsumenterna att det borde vara lättare att returnera e-handlade varor som inte passar.
Vi har tidigare uppmärksammat tjänster som gör just detta. Bland annat den nederländska nätbutiken JeansOnline som låter sina kunder prova kläderna vid leverans. Vi har även berättat om den brittisk tjänsten Wilderooms som gör det möjligt för e-handelskunder att shoppa kläder online, och sedan prova dem i fysiska provrum innan de betalar.
Nu har ICA Flygfyren i Norrtälje, som är ombud för posten, gjort ett liknande drag för att underlätta för sina e-handlande kunder genom att installera ett provrum i butiken.
– Vi såg att det var många kunder som tog med sig två paket hem och sedan kom tillbaka dagen efter för att returnera ett av dem. Då kom vi på idén att skapa ett provrum, så att man slipper åka hem och sen komma tillbaka igen. Nu kan de enkelt och smidigt göra allt på samma gång, säger Magnus Aronsson som driver ICA Flygfyren till PostNord.
Kläder returneras mest
Enligt E-barometern har nästan var femte e-handelskonsument returnerat en e-handlad vara under årets första kvartal och i genomsnitt har svenska nätkunder returnerat i 1,6 varor under samma period.
För nära tre av fyra företag är returgraden upp till fem procent men vissa e-handlare är mer utsatta. Klädföretagen anger en högre returgrad och även sporthandeln anger att andelen returer är något högre än snittet. Med de nya provrummen hoppas man på ICA Flygfyren lösa en liten del av problemet.
– För vår del är det bara smidigt eftersom vi direkt kan skicka tillbaka grejerna. För e-handlaren innebär detta att de får varorna i retur snabbare och kan föra in dem i lagersaldot och snabbare sälja produkten till en annan kund, säger Magnus Aronsson.