Wall Street Journal, USA Today och flera andra tidningar rapporterar att denna nya uppfinning, Amazon Dash, inte är ett aprilskämt. Amazon ska aktivt förneka att det skulle vara ett aprilskämt.
Även om vi inte kan hitta ett officiellt pressmeddelande så bjuder Amazons sida om Dash på en hel del information. Knappen ska även ha ett färdigt API, Dash Replenishment Service, som utvecklare ska kunna använda.
Det är förstås starka aprilskämt-vibbar på att folk skulle placera ut massor av plastknappar runt om i sina hem med varumärkens logotyper på. Deras API ger dock lite mer tyngd till att detta inte är ett skämt.
För även om plastknapparna just nu ska ges ut till Prime-medlemmar via invites, så är nästa steg integration. Tanken är att hårdvarutillverkare ska integrera tekniken bakom Dash i exempelvis kaffemaskiner, skrivare, tvättmaskiner och andra hushållsapparater.
Självbeställande maskiner
I slutändan är förstås målet att apparaterna själva lägger en order åt dig i lagom tid innan det tar slut. En vision som man förstås kan se Amazon ställa sig bakom. Att alla beställningar av förbrukningsvaror automatiskt går via Amazons e-handelssystem och lagerlösningar.
Den nya plastknappen, som då skulle vara ett första test av denna nya metod att köpa förbrukningsvaror med enormt lite friktion, ska kommunicera med din smartphone och Amazons app. Du kopplar en specifik knapp till en specifik vara, exempelvis en bal med toapapper, och placerar sen knappen på en passande plats i hemmet.
Efter du tryckt på knapppen får du även ett mail och kan avbryta beställningen inom 30 minuter. Om ett barn trycker på knappen flera gånger så läggs bara en order. Mer om Amazon Dash finner ni i videon nedan.