ANNONS

Hur du undviker att säga nej till julbeställningar

Hur du undviker att säga nej till julbeställningar
Jussi Lindberg

Under högtider som Black Friday står e-handlarna inför ett dilemma.

ANNONS

E-handeln förbereder sig nu inför årets mest intensiva period. I slutet av november är det återigen dags för Black Friday och Cyber Monday, som snabbt övergår till julhandel och mellandagsrea. Men för handeln är det inte bara guld och gröna skogar. Med ökad försäljning kommer även en ökad risk för bedrägerier.

Den ökade försäljningen gör att intresset från bedragare ökar, vilket innebär att säkerhetsnivån behöver höjas. Men när säkerhetsnivån höjs försämras ofta köpupplevelsen eftersom extra kontroller och fler säkerhetslager adderas, vilket innebär att handlarna nu står inför ett dilemma. Ska säkerhetsnivån höjas (med lägre konverteringsgrad som resultat) eller beslutar de sig för en lägre säkerhetsnivå med fler köp och samtidigt fler bedrägerier?

Miljarder i förlorade order

Under den högintensiva shoppingperiod som nu följer ändrar många konsumenter sitt köpbeteende. De kan handla mer frekvent eller spendera betydligt mer pengar än vanligt. För e-handlare kommer detta ändrade konsumtionsmönster innebära att det höjs varningsflagg i onödan. Detta är vad man kallar ”false positives” och under förra året kostade dessa varningar den amerikanska detaljhandeln 8,6 miljarder dollar. För att inte riskera sin försäljning är det därför viktigt för företagen ett minimera dessa, utan att tumma på säkerheten alltför mycket.

Ett sätt att göra detta är att använda sig utav 3D Secure, vilket innebär att ett extra säkerhetslager adderas till transaktionen. Detta extra lager ger dock även en extra tröskel i betalningsprocessen och i en tid där kunderna är vana vid friktionsfri betalning blir detta en bromskloss. E-handlare bör därför blicka mot företag som Uber och AirBnB som erbjuder friktionsfria betalningar och har säkerhetslösningar som med hjälp av avancerad dataanalys och smarta riskprofiler hittar den perfekta balansen mellan säkerhet och friktionsfria betalningar.

Analysera kundens beteende

Ett annat sätt att gå tillväga för att bekämpa bedrägerier, utan att tumma på köpupplevelsen, är att undersöka misstänksamt beteende vid check-out. Genom att analysera muspekarens rörelser och snabbhet är det möjligt att upptäcka om det är en människa bakom skärmen eller om det är ett automatiserat system som testar kortuppgifter och sifferkombinationer på måfå tills de får en match.

För att få en bättre bild av kunden bakom en transaktion och om köpet ska blockeras eller ej, kan man kartlägga och identifiera enheterna som kunderna handlar från. Det kan exempelvis vara en kund som köper en gåva till en vän i ett annat land, en transaktion som vanligtvis höjer en röd flagg i säkerhetssystemen, då det handlar om ett internationellt kortköp med leverans till en okänd adress som betalkortet inte är registrerat till. Men känner systemet istället igen enheten som köpet görs ifrån och kan koppla detta till kunden och betalkortet, då blockeras inte transaktioner i onödan och man slipper att skapa en försämrad köpupplevelse för kunden.

Så se till att hitta rätt säkerhetsnivå inför de kommande shoppinghögtiderna för att ligga steget före bedragarna och samtidigt bemöta era kunder på bästa sätt.

Lycka till!

jussi.lindberg