Hövding har gjort succé genom att utveckla en krockkudde för hjälmar. Nu har deras kampanj “Give a Beep” belönats med flera fina priser under Spinngalan, som är sveriges största PR-tävling.
Kampanjen handlar om säker cykling i London och vann totalt tre priser. I kategorierna “Årets digitala kampanj” och “Årets innovationskampanj” vann kampanjen guld och i kategorin "Årets bästa kampanj" kammade den hem ett silver. Bakom kampanjen ligger även kommuniktionsbyrån Edelman Deportivo, som för övrigt var väl representerade på galan då de låg bakom även flera av de vinnande bidragen även från de andra företagen.
"Digitaliserat analog folkrörelse"
Motivet till guldet i kategorin Årets digitala kampanj löd som följer:
”Årets digitala kampanj har på ett smart sätt digitaliserat en högst analog och frustrerad folkrörelse genom att ge gräsrötterna i rörelse direktkontakt till makten. Allt förstås åskådliggjort delningsbart för alla och envar på internet.”
"Vi är många som har jobbat hårt"
Och Hövding var glada över utmärkelserna.
- Vi är väldigt stolta och glada över dessa priser. Vi är så många som har jobbat hårt och som verkligen tror på det vi gör. Vi vill passa på att hylla alla vardagshjältar där ute som väljer cykeln som transportmedel och den insats de gör. För sin hälsa, för miljön, ja, faktiskt för hela vår planet. Kampanjen var vårt bidrag för att öka fokuset på deras insats och för att få fler att ta cykeln. Och framförallt är detta vårt sätt att göra deras miljö så trygg och säker som möjligt. Tillsammans vill vi göra världen lite säkrare, säger Hövdings marknadschef Anna Katarina Skogh i ett pressmeddelande.
Vann i kategorin "Årets bästa kampanj" gjorde kampanjen ”The Swedish Number” som PR-byrån Cohn & Wolfe gjort för Svenska Turistföreningen.