ANNONS

Hon återupplivar gammalt stövelmärke på nätet

Hon återupplivar gammalt stövelmärke på nätet
Jessica Lingonstierna i sina Acquo

"Dags att bli ett multi-million-dollar-company".

ANNONS

Redan som 12-åring gjorde Jessica Lingonstierna skolans tidning och sålde till elever och lärare på skolan. I dag driver hon dock den renodlade e-handeln ACQUO of Sweden, som säljer gummistövlar. Det är dock inga vanliga gummistövlar utan en finare exklusiv variant.

40 år gammalt märke

Företaget är inte jättestort, utan omsätter runt miljonen enligt grundaren Jessica Lingonstierna. Potentialen sägs dock vara stor och bolaget har hittills skickat sina stövlar till närmare 40 olika länder i världen. Stövlarna säljs endast via e-handeln och företaget ska inte använda återförsäljare.

Hur kom du på den här idén?

- År 2010 sökte jag ett arbete som marknadsförare/chef/fotomodell (konstig titel), men det stod just så på affärsmannen Bengt Sjöstrands företag ABM AB i Stockholm. Bengt hade cirka 40 år tidigare designat och tillverkat den enastående och exklusiva gummistöveln Acquo som var populär under 70- och 80-talet. När jag kom till intervjun så såg jag ett kvarvarande lager av massa stövlar. Nya i kartong, men ändå hade de legat i cirka 40 år. Produktionen och tillverkningen av stövlarna hade alltså sedan länge upphört och ersatts av andra satsningar, säger Jessica Lingonstierna och fortsätter:

- Jag uppmuntrade Bengt Sjöstrand att starta detta igen, för jag trodde det kunde bli något stort, men han tyckte att han var för gammal för det och i stället hade han en önskan om att jag skulle göra det. På intervjun såg jag lagret av stövlar och då berättade han om Acquo och hur populära stövlarna varit i New York, London och Stockholm. Han skänkte mig sitt varulager i hopp om att jag skulle kunna blåsa liv i Acquo. Så det blev ingen anställning för mig, jag valde att satsa på detta i stället.

Acquo of Sweden startades 2015 men webbbutiken drog igång först sommaren året efter. Jessica berättar att det var en hel del jobb med att skapa läster för tillverkning, en hemsida och att göra en ny logotype, som hon själv har designat. Ett ytterligare problem var att hitta en fabrik.

- På 70-talet tillverkades dem på Tretorn i Helsingborg, men den fabriken är ju nerlagd, berättar Jessica.

Lager, marknadsföring och modell

Det ska vara en arbetskrävande process att ta fram stövlarna och tillverkningen sker numera i en fabrik i Kina, som Jessica besökt flera gånger.

Du verkar göra det mesta själv?

- I början var jag anställd men sedan 2 år tillbaka så jobbar jag med detta på heltid. Jag arbetar hemifrån och har mitt lager bredvid min bostad. Jag lägger tid på att nätverka med människor, kundkontakt och reklam via sociala medier. Jag är väldigt involverad i hemsidan och gör en del design till den själv även om jag också arbetar med en webbyrå som bygger sajten och jobbar med SEO. Allt tryckt material samt logotyp har jag skapat själv, då jag är utbildad grafisk designer och tycker sånt är roligt. Jag är även fotomodell för mina produkter, ihop med många andra kvinnor, säger Jessica Lingonstierna.

"God potential att växa sig stort"

Jessica berättar också att hon i framtiden tänker att stövlarna ska packas av någon annan, när antalet order blir ännu större. Just nu ska hon samtidigt leta efter en partner och investerare.

- Det vore spännande med någon som kan hjälpa mig att höja detta företag och få det att växa ännu mer. Acquo of Sweden AB är skalbart och har god potential att växa sig stort. Jag planerar också att utöka sortimenten med till exempel snygga high-fashion jackor som är vattentäta, så de följer Acquo:s profil, berättar Jessica Lingonstierna och tillägger:

- Jag tror det dags att verkligen gasa nu och att bli ett multi-million-dollar-company.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap