ANNONS

Handla direkt i TV:n under H&M:s Super Bowl-reklam

Handla direkt i TV:n under H&M:s Super Bowl-reklam

Nu ska H&M kränga David Beckhams kallingar direkt genom TV:n. I en reklamfilm som kommer att sändas under Super Bowl i USA, kommer tittarna att kunna använda sina fjärrkontroller för att köpa fotbollsstjärnans underkläder.

ANNONS

Snart kan konsumenter i USA köpa H&M:s kläder direkt i TV:n. Under årets final i amerikansk fotboll, Super Bowl som avgörs den 2 februari, kommer tittarna att kunna använda sina fjärrkontroller för att köpa David Beckhams kalsonger.

Den 30 sekunder långa reklamfilmen är den första i sitt slag under Super Bowl och är interaktiv på det sätt att det går att handla produkterna i reklamen direkt från tv:n. Det duger dock inte med en klassisk tjock-TV, Det krävs nämligen en smart-tv från Samsung.

Köpet sker med hjälp av fjärrkontrollen via en pop up-meny som visas på skärmen samtidigt som reklamen. De som ser sändningen i efterhand ska också kunna genomföra köpet.

Fler satsar på T-handel

H&M lanserade sin kollektion med David Beckhams underkläder under Super Bowl 2012, i år tar man det alltså ett steg längre. Att synas under Super Bowl är inte billigt men man får en del uppmärksamhet. Förra året sågs matchen av inte mindre än 108 miljoner tv-tittare.

Förutom H&M har bland annat Audi, Coca-Cola och Axe köpt den attraktiva reklamplatsen. H&M är dock de enda som satsar på en interaktiv reklamfilm under årets final, men det kan mycket väl vara startskottet för något större.

Samsung berättade i början av 2013 om hur de vill ta e-handeln till TV-apparaten med hjälp av smarta appar. Man samarbetar även med bland annat Delivery Agent, ett företag som sysslar med försäljning kopplat till underhållning för att göra det hela möjligt.

Och man är inte ensamma om att gå i de här tankarna. LG Electronics har nämligen bakat in PayPal i sina Smart-TV som släpptes under 2013. Något som gör att de som känner köpsuget slå till kan använda sig av betallösningen för sina inköp utan att lämna soffan.

Först och främst gäller det appar, spel och 3D-filmer men tanken är att man så småningom ska kunna applicera funktionen på betydligt fler områden.

 

Källa: The Verge

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se