ANNONS

H&M:s nya AI-app ska minska returer vid e-handelsköp

H&M:s nya AI-app ska minska returer vid e-handelsköp
Daniel Claesson och Fredrik Olsson från H&M

"Vi labbar med det här för att förstå om kunden är mogen".

ANNONS

För en månad sedan kommunicerade H&M ut att de under året ska introducera tekniska lösningar som ska, i enlighet med deras omnikanalstrategi, underlätta för kunden att handla online och i butik. Under föregående år har modejätten bland annat lanserat och expanderat Click & Collect samt In-Store Mode, där kunder i utvalda butiker kan använda H&M-appen som ett digitalt shoppingverktyg för att se vad som finns tillgängligt. Enligt kedjan ska de under 2019 “accelerera sin transformation och dra nytta av de möjligheter som skapas av modeindustrins digitalisering”.

– Vi rullar ut digitala funktioner och tjänster för att erbjuda modeentusiaster en inspirerande och smidig shoppingupplevelse i linje med vår omnikanalstrategi, säger Fredrik Olsson, Managing Director på H&M, i ett pressmeddelande.

Minska returer

Men i takt med näthandelns växande popularitet ökar även returerna som är en av e-handelns stora utmaning. Modejätten Hennes och Mauritz rustar för framtiden och satsar på en ny digital lösning för att minska returer från nätet, det rapporterar Dagens Industri. Klädkedjan ska testa en ny app som låter kunden ”prova” plagget i mobilen.

H&M har under cirka två års tid jobbat med artificiell intelligens med målet att underlätta kundens köpbeslut, förklarar H&M:s affärsutvecklingschef Daniel Claesson. Enligt honom har det inte varit så enkelt att hitta en lösning som både fungerar tillräckligt bra men som samtidigt inte blir för avancerad.

Prova kläder virtuellt

Den nya appen har fått namnet “Perfect fit”. Meningen är att kunden ska ta fram en digital avatar av sig själv, genom att ta några bilder på sin kropp i olika vinklar. Sedan ska användaren kunna prova H&M:s kläder virtuellt och se hur plagget passar avataren. På så sätt kan kunden få en bättre uppfattning om hur plagget kommer att sitta på kroppen, redan innan det beställs från modeaktörens e-handel.

– Vi labbar med det här för att förstå om kunden är mogen för det och hur bra det fungerar, säger Daniel Claesson.

Att hitta rätt storlek med en app som är uppbyggd på artificiell intelligens, är H&M inte först med. För drygt ett halvår sedan skrev vi om att Tailor Store ersatte sina måttband med en app som förenklar processen av att betälla en skräddarsydd skjorta. 

LÄS ÄVEN: Tailor Store ersätter måttbanden med artificiell intelligens

Den digitala skräddarens app fungerar på ett liknande sätt som H&M:s. Vi gjorde en uppföljning med företaget för några veckor sedan, som meddelade att den nya måttagningsappen gjort succé.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se