Sellpy lanserades i slutet av 2014 och har som affärsidé att hämta upp saker som folk av olika anledningar själva inte orkat eller lyckats sälja, för att sedan kränga dem på Tradera eller sin egen marknadsplats.
Företaget har sedan tidigare tagit in åtta miljoner kronor i en finansieringsrunda där H&M stod som huvudinvesterare. Nu är det dags igen och enligt Di Digital rör det sig om en investering på 10 miljoner från de befintliga ägarna H&M samt Ryska posten-grundarna Daniel Pilotti och Kristoffer Jeanson.
Ska omsätta 80 miljoner 2017
Sellpy omsatte i fjol nära 10 miljoner kronor, med ett resultat på minus 1,5 miljoner. I år väntas omsättningen landa på 40 miljoner kronor, dock utan lönsamhet och omsättningsmålet för 2017 ligger på 80 miljoner kronor.
Totalt sysselsätter Sellpy i dag runt 150 personer, dock inte alla på heltid, och det nya kapitalet ska bland annat användas för nyrekryteringar. Sellpy utesluter inte heller en kommande utlandssatsning.
– Internationell expansion har funnits med i planen från dag ett. Men vi har inga konkreta planer i dagsläget. Vårt mål är dock att ta Sellpy utomlands. Det är inget snack om det, säger Sellpys VD, Michael Arnö till Di Digital.