Nu har den svenska modejätten H&M släppt sin rapport för det andra kvartalet, mars till maj, på det brutna räkenskapsåret. Bolaget redovisar en omsättning på 57 miljarder kronor under perioden, vilket resulterar i en tillväxt på 11 procent jämfört med samma period förra året. Koncernens resultat efter skatt landade på drygt 4,5 miljarder kronor, jämfört med 4,6 miljarder. E-handeln ökade samtidigt med 27 procent.
– H&M-gruppen fortsätter att öka fullprisförsäljningen, minska prisnedsättningarna och öka marknadsandelarna, vilket visar att kunden uppskattar de förbättringar vi gör i sortimentet. Även om kostnaderna för koncernens satsningar har dämpat lönsamheten bedömer bolaget att satsningarna successivt kommer att bidra till ökad lönsamhet för H&M-gruppen, skriver Karl-Johan Persson, H&M:s vd,i rapporten och fortsätter:
– Försäljningen utvecklades väl på de flesta marknader, och i Storbritannien och Sverige tog vi marknadsandel trots utmanande marknadsförhållanden.
"Inte uppnått full effektivitet"
Under perioden var det några marknader som ökade ganska betydande. I Indien steg tillväxten med hela 39 procent, 25 procent i Mexico, 17 procent i USA, 19 procent i Ryssland och i Polen var tillväxten 11 procent. Och i Sverige var tillväxten fem procent.
– Genom att fortsätta integrera våra fysiska och digitala kanaler med varandra gör vi shoppingupplevelsen inspirerande, enkel och bekväm för kunderna överallt där vi möter dem. Men detta och andra omfattande satsningar driver kostnader på kort sikt, kommenterar Karl-Johan Persson och tillägger:
– Vi har fortsatt att utveckla våra nya digitala funktioner och under våren utvidgade vi också H&M:s kundlojalitetsprogram, som nu har mer än 43 miljoner medlemmar.
Men trots att företaget redan kan se att investeringarna och utveckligen av olika tjänster ger frukt, är allt inte färdigt än.
– Till exempel har vår nya online-plattform och våra nya logistiksystem ännu inte uppnått full effektivitet, men för kunderna har det redan resulterat i bättre, snabbare och flexiblare leveranser och en mer sömlös shoppingupplevelse, menar Karl-Johan Persson.
"Det är den stora grejen"
Koncernen slutar inte öppna nya butiker runt om i världen, men ändå så har antalet nya butiker under 2019 minskat med 45 stycken än vad det tidigare har kommunicerats. Det skriver SvD.
– Det stora är skiftet från fysisk butik till digitalt. Kunden köper mer med mobilen. Det är den stora grejen, säger Karl-Johan Persson till SvD efter press- och analytikerkonferensen.
H&M Group har tidigare berättat att företagets olika koncept kommer att börja säljas på den indiska e-handelsplattformen Myntra, i höst. Det är inte första gången bolaget lanserar på andra e-handelsplattformar, sedan tidigare säljs till exempel H&M på Alibabas plattform T-mall och Other Stories kommer också snart att läggas till.
I intervjun med Svd frågar reportern om H&M planerar att säljas på fler plattformar framöver.
– Vi utvärderar några för H&M, men inget är bestämt. Vi tittar på de som finns runt om i världen, svarar Karl-Johan Persson.
Men han är tydlig med att Amazon inte är något som koncernen ens överväger. Däremot finns några av de mindre varumärkena på Zalando, som bland annat Monki, Cheap Monday och Weekday. Men H&M-varumärket kommer inte att göra bolagets befintliga märken sällskap.
– Vi finns med Zalando, men inte H&M. Det är inget vi vill. Vi har mest fokus på våra egna kanaler, säger vd:n.
Andra plattformar är alltså inget som lockar koncernens grund-varumärke H&M, och aktören fortsätter därför att jobba på företagets egen omnikanal.
– Konkurrenterna blir fler, inte minst digitalt och många blir också bättre. Det går inte att ligga kvar på samma nivå. Kundernas förväntningar ökar hela tiden. De vill ha mer för pengarna, säger Karl-Johan Persson och fortsätter:
– Utvecklingen går snabbt, och vi måste möta det med en bra digital butik och en smidig köpupplevelse och kommunicera med kunderna på smidiga sätt. Men det tycker jag att vi gör också.