ANNONS

Gratis hemmaprovning ska ge tryggare onlinekunder

Gratis hemmaprovning ska ge tryggare onlinekunder

Den nya tjänsten Smarterfashiononline vill låta kunder beställa hem kläder utan att betala.

ANNONS

Ehandel.se har tidigare skrivit om en brittisk sajt som skulle erbjuda kunder möjlighet att prova ett stort urval av kläder i lyxiga provrum, och nu ligger en svensk sajt i startgroparna med en liknande service.

Genom den nya tjänsten Smarterfashiononline ska konsumenter kunna beställa hem max fem plagg från olika butiker och sedan returnera det som han eller hon inte vill ha helt utan kostnad. Kunden har tio dagar på sig att bestämma sig för om något ska behållas. I så fall betalar man bara för det plagget.

- Det är ett helt nytt sätt att handla kläder på nätet, det är fokuserat på att göra shopping på nätet enligt kundens villkor och inte företagens, förklarar Edis Murtic som är VD och grundare för Smarterfashiononline.

5 000 anmälda intressenter

Edis Murtic kom på idén till företaget när det slog honom att det borde finnas en möjlighet att prova kläder gratis även om man köpt dem online, precis som man skulle haft möjlighet att göra om man handlat i en fysisk butik. Han har för närvarande en pågående dialog med ett antal företag, bland annat H&M, Zara och Stadium, som han hoppas ska ansluta sig till tjänsten.

Lanseringen är planerad till slutet av 2015, men redan nu verkar det finnas ett stort intresse för att prova hemma utan att ligga ute med pengar. Enligt Edis Murtic har över 20 000 personer besökt hans sajt och 5 000 ska redan ha anmält sitt intresse för att testa Smarterfashiononline.

- Genom ett sådant system så kommer kunden att känna sig allt säkrare med att shoppa online genom att man provar innan man betalar. Annars om du nu vill returnera en produkt så tar det tid att få pengarna tillbaks, genom mitt system så kommer man betala efter 10 dagar och bara för det som man har bestämt sig att behålla.

"Frustrerande att vänta på pengarna"

Edis Murtic tror också att det gynnar butikerna att vara mer flexibla med leverans och betalning.

- Kunden får hem produkterna och provar i lugn och ro. Det ökar chanserna för att man som kund köper mer än man tänkt sig och så slipper man också att tänka på om man har S eller M. Istället kan man beställa båda storlekarna av en produkt och prova. Det är också ett sätt att använda min sajt på, säger Edis Murtic.

Men många onlinebutiker erbjuder redan fri frakt och då får man beställa hem så många plagg man vill. Hur ska du konkurrera med det?

- Det är sant, de flesta erbjuder gratis frakt och fria returer men för att få detta så måste man betala först, och då blir det frustrerande när man behöver vänta ungefär en vecka på att få pengarna tillbaks. Går man via oss så kommer kunden vara villig att prova mer kläder men också att shoppa mer genom att de känner sig säkrare. Det skapar på något sätt en känsla av att vara i butik och prova och sen betala för det man vill ha.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap