ANNONS

Göteborgsteknik kopplar ihop nätet med butiken

Göteborgsteknik kopplar ihop nätet med butiken
E-handel i betongväggen

Det svenska sneakermärket Axel Arigato sammanflätar den digitala upplevelsen med den fysiska.

ANNONS

Albin Johansson och Max Svärdh ligger bakom den fiktiva personen Axel Arigato som även fått bli varumärket för deras sneaker-startup. Ett företag som verkar gå ganska bra då man har 360 000 följare på Instagram och nu även tagit steget ut i den fysiska världen.

Tidigare sålde företaget, med bas i Göteborg, skorna främst på nätet via sin internationella e-handel axelarigato.com. I en intervju med Dagens industri tidigare i år berättade man dock att fysiska butiker alltid har varit en del av planen.

Fläta samman det digitala och fysiska

Den fysiska upplevelsen ska dock kopplas ihop med e-handeln och när man nyligen öppnade sin första butik, i Soho i London, så var e-handeln inkluderad.

Göteborgsföretaget Touchtech meddelar att deras teknik med stora pekskärmar används av Axel Arigato för att väva samman butikerna med e-handeln.

- Fördelen med Touchtech Vendo är att vi kan fläta samman den digitala och fysiska varumärkesupplevelsen. Vi kan göra något oväntat, på ett innovativt sätt som bidrar till ökad försäljning, säger Albin Johansson, medgrundare och VD på Axel Arigato.

Tekniken är förstås inte helt banbrytande, liknande koncept används hos andra butiker, men gör att Axel Arigato kan presentera hela sitt utbud via interaktiva skärmar. Det ska stärker butiksupplevelsen och göra det möjligt att visa produkter som inte finns i lager men som enkelt kan skickas hem till kunderna.

Skärmförsäljningen räknas till butiken

Ett koncept som på engelska kallas the endless aisle, ungefär den oändliga butikshyllan. Beställningar som slutförs via skärmarna i butik ska även räknas till den enskilda butikens försäljning, meddelar företaget.

Den anrika svenska skjortbutiken Eton, som storsatsat på e-handel de senaste åren, använder redan Göteborgsföretagets touch-teknik. Eton har fyra installationer i Sverige, en på Kastrup, en i München samt fyra i London.

- Det är extra roligt att samarbeta med ett Göteborgsföretag och vi är stolta över att Axel Arigato precis som Eton vågar tänka nytt. Touchtech Vendo förstärker butiksupplevelsen och bidrar till ökad försäljning på både kort och lång sikt, säger Deniz Chaban, VD för Touchtech.

Albin Johansson berättar i videon nedan hur de först tänkte ha iPads i butiken men att större skärmar ska ha fungerat bättre och möjliggjort deras stilrena butikskoncept.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se