ANNONS

Global e-butik: "Kunder kräver service på sociala medier"

Global e-butik: "Kunder kräver service på sociala medier"
Reetta Noukka, operativ chef på Finnish Design Shop

"Det vackra med e-handel är att man snabbt kan gå globalt".

ANNONS

Finnishdesignshop.com grundades 2004 av Teemu Kiiski, som än är vd på det idag globala möbelföretaget. Ehandel.se träffade Reetta Noukka, operativ chef på företaget, i Helsinki för några veckor sedan för att ta reda på bolagets framgångsrecept. 

Aktören specialiserar sig på möbler och inredning i skandinavisk stil, men tillverkar inga egna varor. Företaget handplockar produkter från olika designers som passar in i deras koncept och samlar sedan allt i sitt lager i Åbo. Idag representerar Finnish Design Shop nära 200 olika varumärken, och alla produkter skickas till kunder över hela världen. 

– Förra året levererade vi våra produkter till 86 olika länder i världen, och under våra 15 år har vi sålt till över 100. Finland är naturligtvis vår hemmamarknad och vår största marknad som fortfarande växer. Därefter följer USA, Australien, Japan, Italien, Storbritannien, Schweiz, berättar Reetta Noukka för Ehandel.se och fortsätter:

– Det är faktiskt ganska förvånande att inte så många svenskar har hittat till oss ännu, men samtidigt ökar trafiken hela tiden. Förutom Finland är Sverige ändå vår största marknad i Norden.

Sedan starten har bolagets försäljning ökat tvåsiffrigt varje år. De senaste två åren har Finnish Design Shop ökat sin omsättning med 10 miljoner euro, och förra året landade försäljningen på 20 miljoner euro vilket motsvarar cirka 214 miljoner kronor.

Vad har ni för planer för den svenska marknaden?

– Den svenska marknaden har ökat med 40 procent under de senaste 12 månaderna. Vi följer den nordiska marknaden noggrant hela tiden för att se om och var vi kan göra några lokala satsningar. Sverige som marknad har varit mycket intressant för oss. Men hittills har vi sett att andra marknader har varit enklare att gå in i, och det är därför vi har fokuserat på dem, säger Reetta Noukka och tillägger:

– I dagsläget planerar vi inte att översätta vår webbutik till svenska, åtminstone inte än. Vi levererar och säljer till Sverige även om vår webbplats är på engelska och valutan är i euro. Och vi gör även onlineannonsering i Sverige. Men just nu har vi inga specifika planer för Sverige.

"En taktisk fördel"

Namnet Finnish Design Shop kom till då affärsidén från start handlade om att bara sälja möbler och inredning som tillverkades eller utformades av finska företag eller designers. 

– Men väldigt tidigt, under de första åren, märkte vi att våra kunder inte brydde sig om varifrån designern kom ifrån, som hade designat produkten, utan de efterfrågade produkter i den skandinaviska stilen. Så vi valde att lyssna på våra kunder och istället fokusera på den nordiska stilen, och inte av vem eller var produkterna tillverkades, säger Reetta Noukka och fortsätter:

– Idag kallar vi vårt koncept för "bitar av nordisk lycka". Vi tar inte in alla varumärken, och vi väljer bara ut vissa delar av olika kollektioner. Så vi köper inte in en hel kollektion bara för att vi samarbetar med ett varumärke utan fokuserar på att allt vi har följer vår stil. 

Att sälja möbler och heminredning i skandinavisk stil på nätet är den finska aktören inte ensam om. Men det som enligt företaget gör Finnish Design Shop unik är flera olika aspekter. Sett ur ett globalt perspektiv menar Reetta att de har en fördel med att ligga i Skandinavien. 

– Det är något som vi ser är en av våra fördelar, och jämför man med andra företag i Europa eller Amerika som också är nischade inom skandinavisk design. Vi kan erbjuda produkterna från dess källa, så att säga, och det ger också varumärket ett värde, säger hon och tillägger:

– Något som också gör oss unika är faktumet att vi faktiskt har de flesta produkter på lager, vilket innebär snabba leveranstider. För oftast är det så att när man vill köpa en designvara, online eller offline, så har butiken inte produkten hemma utan behöver beställa den. Många gånger kan man få vänta upp till tre månader. Men eftersom vi lagerhåller den största delen av alla produkter själva kan vi leverera dem snabbt. Det är en taktisk fördel som vi har planerat.

Det finska möbelföretaget jobbar mot sitt mål att bli världens bästa designföretag online.

– Vi är redan ett globalt företag som är ganska etablerat inom designområdet, och baserat på feedback från de varumärken som vi representerar, är vi ett prestigefyllt varumärke. Så vi är nog på god väg, säger Reetta.

"Tvingar inte fram vår närvaro"

Många företag har som mål att bli globala men vet inte hur de ska göra eller var de ska börja. Vi ställde frågan om hur Finnish Design Shop tänkte och vilka tips de kan ge till andra e-handlare som skulle vilja bredda sin närvaro till andra marknader. 

– Ofta när företag vill ta klivet utanför sitt eget lands gränser så tänker företagen att de ska börja sälja i de närmsta länderna först. Speciellt nordiska företag, de säljer vanligtvis till Norden först och sen vänder de sig mot Europa. Vi däremot började med att sälja till hela Europa direkt, och 2016 öppnade vi upp till resten av världen. Jag tror att det faktum att vi inte gick in i alla länder steg för steg i tur och ordning hjälpte oss att växa snabbt, och det är det vackra med e-handeln - att man snabbt kan gå globalt. Och det är vad jag skulle rekommendera andra företag, berättar Reetta och fortsätter:

– När man har öppnat upp försäljningen till flera länder så är det smart att följa var beställningarna kommer ifrån organiskt, och baserat på det annonsera och satsa lite mer på de marknaderna. Vi har jobbat på det viset. Finnish Design Shop finns på de marknader där vi har sett att våra kunder finns, vi tvingar inte fram vår närvaro på någon marknad utan flyter med på den organiska vågen.

Finnish Design Shop är alltså ett företag som lyssnar på vad deras kunder vill ha och finns där deras kunder är. Och lika så är det när det kommer till bolagets sociala kanaler enligt Reetta.

– Vi använder Instagram, Facebook och Pinterest där vi har mer än 300 000 följare samanlagt. Att vara nära våra kunder och alltid besvara deras frågor och kommentarer har alltid varit viktigt för oss. Men något som faktiskt är ganska intressant är att kunderna förväntar sig kundservice på sociala medier. För ett tag sedan insåg vi att vi måste ha en flerkanalig kundservice. I dagens samhälle är det inte längre tillräckligt med att bara ha kundservice på telefon och e-post.

Dåligt med för många alternativ

Ett hett ämne idag inom e-handelsvärlden är en personaliserad shoppingupplevelse, men till skillnad från många e-handelsföretag är det inget som lockar Finnish Design Shop. 

– Om man till exempel tänker på utvecklingen av hur man lyssnar på musik, så är till exempel jag den generationen som började med att lyssna på radio där någon annan bestämde vad som skulle spelas. Sedan hade jag en bandspelare, därefter CD-skivor, iPod och nu Spotify. Det som hände mig var att jag till slut hade alltför många alternativ och idag lyssnar jag på Spotify radio, jag låter alltså någon annan välja vad jag ska lyssna på igen, säger Reetta Noukka och avslutar med:

– Jag tror inte att obegränsat antal val är något positivt, utan att det gör folk förvirrade. Och vi jobbar lite som en radiostation, vi handplockar ett begränsat antal olika varor som våra kunder kan välja bland och som matchar den stilen som vi representerar. Våra kunder litar på vår smak och låter oss ge dem de val vi tror på. 

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se