Modeföretaget Gina Tricot rustar för framtiden. Organisationen behöver anpassas till nya konsumentbeteenden för att stärka sin framtida konkurrenskraft.
Under det senaste året har Gina Tricots e-handel ökat med cirka 30 procent, både via egna kanaler och genom partners. Bolaget siktar på fortsatt digital tillväxt och för att nå sina mål fortsätter Gina Tricot med sin digitala satsning, men startar även upp ett sparprogram som ska pågå till och med 2020 och spara 200 miljoner kronor.
- Hela modebranschen står inför stora utmaningar och tvingas ställa om snabbt. De senaste åren har vi ställt om stora delar av verksamheten och gjort stora framsteg digitalt samtidigt som vi optimerat våra butiker. Men vi kan inte luta oss tillbaka, utan framöver måste vi fortsätta att både gasa och bromsa samtidigt för att möta förändringarna på marknaden, säger Magnus Månsson, vd på Gina Tricot, i ett pressmeddelande.
LÄS ÄVEN: Kappahls livboj - sparkar 50 anställda och stänger butiker
Sparprogrammet innebär bland annat att organisationen ska effektiviseras vilket betyder att personalneddragningar ska ske. Gina Tricot har totalt 1 860 medarbetare i sex länder, och i Sverige planeras 30 tjänster att sägas upp, framför allt på huvudkontoret i Borås. Men butikspersonalen kommer även att påverkas då färre timmar kommer att tilldelas.
- Det är ett tungt besked, men vi behöver ställa om och vidta åtgärder nu för att anpassa organisationen till hur dagens verklighet ser ut och för att klara de investeringar som vi behöver göra i framtiden. Jag förstår att varslet väcker frågor och kan skapa oro, men vi gör allt vi kan för informera steg för steg under hela processen och vi kommer att ge stöd till de som i slutändan drabbas, säger Magnus Månsson.