Rikard Andersson är säljchef på Fyndiq som förra året omsatte drygt 194 miljoner kronor. Han berättar att allt fler större bolag väljer att använda sig av den elektroniska marknadsplatsen för att nå ut till kunder med restvaror för att sälja ut förra årets modeller och annat som blivit kvar på lagret.
Och med den ökade efterfrågan följer förfrågningar om nyare och bättre tekniska lösningar.
- E-handlare vill gärna att vi fortsätter att leverera bra försäljning, gärna via en sömlös integration mot sin plattform eller affärssystem vilket möjliggör enkel produktöverföring, orderimport och lagersynk. De brukar vara de stående punkterna på önskelistan. Effektiv och enkel försäljning är det våra handlare förväntar sig av oss och den sanning vi lever efter är ju att vi växer när våra handlare växer så där går vi hand i hand.
Möter julen med ny teknik
Fyndiq fokuserar i dagsläget på att få så många plattformsintegrationer som möjligt på plats. Enligt Rikard Andersson släpper företaget på löpande band integrationer som bygger på Fyndiqs nya API. Bolaget har nu en modul för Magento redo för gratis nedladdning och inom kort presenteras moduler för både Prestashop och WooCommerce.
- Annars rustar vi redan nu för julhandeln. Målet är att tillsammans med våra handlare erbjuda våra över en miljon unika svenska kunder en one-stop-shop för klappköp till hela familjen! Vi arbetar hårt med att stärka vår position på marknaden och är inte på långa vägar klara med att utveckla vår produkt mot konsumenterna.
Sedan bolaget grundades för några år sedan har Fyndig bland annat hunnit med att satsa i Tyskland och att jämföra sig själva med Amazon. Och även om Rikard Andersson inte ser Fyndiq och Amazon som konkurrenter så rör sig företagen inom samma planhalva och förhoppningen är att Fyndiq, åtminstone i liten skala, ska kunna erbjuda ett alternativ till den amerikanska e-handelsjätten.
- Amazon är konkurrenter till alla men vi tror att vi har en så pass tydlig och nischad affärsmodell så att vi kan ta en del av kakan. Vi har som sagt inga hybrisplaner på att knocka Amazon ur ringen, men nagga dem i kanten kommer vi att kunna göra, säger han.
Hur går det i Tyskland?
- Sehr gut, vi ligger fortfarande i en softlaunch och fokuserar fortsatt på utbudssidan innan vi börjar trycka på hårt mot konsumenterna under 2016.
Fyndiq har varit med som partner till Emeet flera gånger tidigare, och i år är det dags igen. Rikard Andersson ser evenemanget som ett av årets viktigaste event för Fyndiq, och det av flera anledningar.
- Dels som pulsmätare på svensk e-handel och även en källa för inspiration och utveckling. Vi har samtidigt som vi delat med oss av med- och motgångar lärt oss otroligt mycket av alla deltagare genom åren.
Ska presentera tips för Instagram
Rikard Andersson ser den ökande mobilanvändningen som en av de största trenderna inom e-handeln i stort just nu, och han menar på att skiftet gått från att företag som tänkt "mobile first" legat i framkant, till att de som inte har någon mobil lösning i dag har hamnat i bakvattnet.
Till Emeet, som äger rum den 6 oktober, har Fyndiq förberett en session på temat Instagram, som förstås till stor del har med den mobila trenden att göra.
- Vi ska hålla en session om varför Instagram är så viktigt för företag och hur Fyndiq på kort tid byggde Sveriges snabbast växande Instagramkonto för företag genom att fokusera på inspiration, engagemang och underhållning. Kort och gott kommer vi att ge konkreta tips och tricks på hur man kan använda Instagram för att öka sin försäljning och samtidigt effektivt bygga varumärke. Vi kommer även avlägga en rykande färsk rapport på hur Instagram-Ads fungerat för Fyndiq några dagar efter att denna funktion släpps den första oktober.