En orderökning på 124 procent och en omsättningsökning på 106 procent. Så ser siffrorna ut när e-handeln Funplate.se räknar ihop året som har gått. För nästan exakt ett år sedan, i april 2016, lanserade företaget sin nya nätbutik, och de positiva resultaten har kommit som ett brev på posten.
- Den ökande orderingången är superkul, och är ett resultat av alla inblandades hårda arbete. Men det blir också supertydligt att rutiner är otroligt viktiga, även när man är få inblandade. Något som det kanske pratas lite för lite om när man pratar e-handel, speciellt vid nystartad e-handel. Det är ganska osexigt, men avgörande för vår vinst, säger Kristoffer Geiser, e-handelsansvarig på Funplate.
30 procent av supporten på Facebook
Totalt sett har Funplate, som såg dagens ljus redan 2005, hanterat 1 550 fler order under det senaste året jämfört med året innan. Eftersom företagets affärsidé är att låta kunden själv välja ut vad som ska stå på skyltarna innebär varje beställning förstås en del arbete.
Enligt Kristoffer Geiser har en effektiv kundtjänst bidragit till Funplates framgångar under det senaste året. Företagets konto på Facebook har gått från 1 500 till 3 500 gilla-markeringar, och har blivit en av e-handlarens viktigaste supportkanaler.
- Vi har jobbat en del med att lyfta vår Facebooksida och idag sker cirka 30 procent av alla våra supportärenden via den.
"Nu tar vi hand om kunderna i mobilen"
Dessutom har det gjort sitt till att sajten numera är mobilanpassad. För Funplate är det uppenbart att mobilen har fått en “superviktig” roll inom e-handeln. Under året ska mobilen ha stått för 60 procent av den totala trafiken till Funplate.se. Den mobila trafiken ska även ha haft en konverteringsgrad på två procent.
- Det kan jämföras med motsvarande årsperiod innan då mobiltrafiken stod för cirka 50 procent och där ingen kunde handla. Med andra ord tar vi nu hand om kunderna som kommer via mobilen, säger Kristoffer Geiser och fortsätter:
- Men vi kan bli mycket bättre, och vi jobbar med det löpande. Vilket vi också ser resultatet av löpande. Bryter vi ut och endast tittar på 2017 års siffror så ser vi samma trafikfördelning men konverteringsgraden är strax över 3 procent hos mobila användare.
Utmaningen: Förstörda paket
Men finns det framgångar och möjligheter finns det oftast också utmaningar. I Funplates fall handlar det om att fraktbolagen inte alltid tar så väl hand om företagets leveranser. Ett antal paket har helt enkelt blivit förstörda under leveransen, och Kristoffer Geiser ifrågasätter om man ska behöva ha lådor av titan för att undvika trasiga paket.
- Som e-handlare gör du allt rätt hela vägen, men faller på mållinjen när paket blir förstörda eller borttappade. Och det är helt utanför din makt. Kunden förväntade sig att få produkterna en viss tid, kanske var det en födelsedagspresent, och nu har de ingenting. Den missnöjda kunden hör med rätta av sig till oss, och vi skyndar och försöker att göra allt i vår makt för att få ut nya prylar till kunden i tid. Ibland går det, ibland inte.