- Det är en bra bransch att befinna sig i om du vet vad du sysslar med. Det hjälper om du har koll på vad som händer globalt och på vad som är på gång på de olika marknaderna.
Eetu Karppanen är e-handelschef på den finska kedjan Kekäle, och har precis svarat på frågan om hur det är att syssla med e-handel i vårt grannland.
Familjeföretaget han arbetar för grundades 1957 och har sedan dess bedrivit modehandel i olika delar av landet. Upplägget är att agera retailer för andra varumärken, som till exempel Ted Baker, Gant och Canada Goose.
"Inga större spelare i Finland"
I dag har Kekäle nio fysiska butiker runt om i Finland, och sedan 2012 säljer företaget också via sin egen e-handel. Det är den som Eetu Karppanen nu ansvarar för att den växer så mycket som möjligt.
- Finsk e-handel har vuxit mycket, speciellt under de senaste två eller tre åren, men det är fortfarande så att vi inte har några större spelare här. Våra största e-handlare är fortfarande små om man jämför med till exempel Sverige eller Centraleuropa, säger han.
Precis som i Sverige har dock de traditionella modebutikerna fått en allt tuffare tillvaro, vilket har lett till att detaljhandelslandskapet inte längre ser ut som det gjorde förr.
Leverans från butik
Lösningen brukar stavas omnikanal, det vill säga att man försöker sy ihop kanalerna för att ge kunden en så övergripande och smidig shoppingupplevelse som möjligt. För Kekäles del har ambitionen redan från början varit att använda sina butiker till e-handelns fördel.
- Redan från början har idén varit att bara leverera våra kläder från butikerna. Så där har vi redan ett omnikanaltänk eftersom butikerna är inkluderade i vår e-handel och vice versa, säger Eetu Karppanen, och fortsätter:
- Vår sajt används dessutom ofta av våra butikskunder som vill se utbudet och göra research innan de går till butiken.
Har slagit 200 miljoner
För något år sedan kom Kekäles omsättning upp i 22,1 miljoner euro, det vill säga nära 230 miljoner kronor. Bolaget har omkring 200 anställda.
Hur går det för er e-handelsverksamhet då?
- Vi har precis lanserat en ny e-handelssajt och jobbar fortfarande med att utveckla den och att få alla processer på plats. Men den växer och vi ser att det finns en efterfrågan.
Sedan växer vi fortfarande fysiskt också med fler butiker runt om i Finland, vilket också är ett bra sätt att promota e-handeln.
Resurser största utmaningen
En av Kekäles främsta fördelar gentemot sina konkurrenter är att företaget har koll på de lokala trenderna, något som enligt honom kan skilja sig en del åt mellan olika finska städer. Det är också en fördel att vara lite ensam inom sin nisch.
- Vi är på ett sätt en ganska ovanlig spelare i Finland, eftersom de flesta finska moderetailers…. Ja, det finns inte så många kedjor längre. Scenen förändras snabbt.
Vilken är er största utmaning?
- Samma som för alla som inte har backats av riskkapital, det vill säga resurser. Du måste alltid investera i förväg så fort du arbetar med e-handel.
Sneglar mot resten av Norden
I dagsläget koncentrerar sig Kekäle på att växa på den finska marknaden, men har också ögonen öppna för länder som Estland, Lettland och Litauen. Och Ryssland, varifrån en hel del kunder faktiskt ofta besöker den Kekälebutik som ligger närmast den ryska gränsen.
Vilka länder är i allmänhet intressanta för finska e-handlare att expandera till?
- Det beror på vilken bransch du är i. Många finska e-handlare är intresserade av Sverige och resten av Norden, samt Centraleuropa. Men om jag pratar för Kekäles del så tittar vi snarare på lämpliga möjligheter i Litauen, Lettland, Estland och Ryssland.