ANNONS

Fruktjätten som tog täten inom e-handelslogistik

Fruktjätten som tog täten inom e-handelslogistik
Jesper Brandin och Christian Hallberg

Nowaste Logistics hanterar ett ordervärde på två miljarder för e-handlarnas räkning.

ANNONS

På det automatiska fruktlagret i Helsingborg kommer en låda med purjolök glidande framåt på rullbandet. Den följs av en låda med champinjoner, som i sin tur följs av en låda med tomater, innan de alla rullar vidare mot roboten som ser till att alla lådor hamnar på rätt pallar.

Roboten Kuka plockar fruktlådor

Nowaste har många robotar på sitt fruktlager i Helsingborg

Varje dag skickas tiotusentals lådor med frukt och grönsaker ut från Nowaste Logistics lager för vidare transport till butiker över hela landet. Varorna kan bestå av allt från clementiner till kronärtskockor, men de har en sak gemensamt. Nämligen att de kräver snabb logistik. Arbetar man med färskvaror är det inte aktuellt att ha varor liggande på hyllor i veckor, utan de produkter som kommer in ska oftast packas om och skickas vidare bara några timmar senare.


Ena sidan av fruktlagret

Och det är därför vi besöker Nowaste denna decemberdag, mitt i julhandeln. Företaget har nämligen insett att den snabbrörliga logistiken kring frukt och grönsaker har kommit att efterfrågas i allt högre utsträckning även inom ett annat område; E-handeln.

- Mycket av det kunnande och de erfarenheter som vi har skaffat oss från bland annat frukt och grönt kan vi dra nytta av även för e-handelskunderna, säger Nowastes vice vd Christian Hallberg när han tillsammans med kollegan Jesper Brandin visar oss verksamheten.

E-handelsvaror som konsumenterna tidigare kunde tänka sig att vänta på i gott och väl en veckas tid ska nu helst levereras till konsumenten samma dag, eller åtminstone dagen efter. Med den vetskapen blev det inte speciellt svårt för Nowaste Logistics att ta beslut om att bredda sin verksamhet till att även omfatta tredjepartslogistik.

Färskvaror och e-handel har en del gemensamt

Precis som många andra tycker Christian Hallberg att det inte går att se e-handeln som en isolerad bransch.

- Alla branscher måste förhålla sig till e-handeln och den omställningen tror jag att vi är logistiskt bra utrustade att kunna hjälpa våra kunder med.

I dag driver Nowaste ett tiotal tredjepartslager runt om i Helsingborg, med kunder som CoolStuff, Trademax/Furniturebox och OutofHome. Företagets lagersystem har utvecklats för att fungera med olika typer av verksamheter och för att kunna ta emot returer, som ju förekommer hos många e-handlare. 

- Vi är logistiker och vi brukar säga att vi bryr oss inte så mycket om vad som är i paketen och i kollina vi plockar. Vi använder samma system och samma tankar oavsett om vi ska plocka en soffa för Trademax eller ett spel eller vad det nu kan vara på CoolStuff. Det är samma logik.

Hur har det gått för er hittills?

- Ja, vi tycker ju själva att vi är framgångsrika eftersom vi har vuxit snabbt och ganska kraftigt de senaste åren. Vi har fördubblat vår omsättning de senaste tre åren så det har gått jättebra, säger Christian Hallberg, och tillägger att Nowaste troligtvis hanterar uppemot två miljarder i ordervärde för e-handlares räkning.

I början av hösten tog Nowaste över hanteringen av CoolStuffs lager, som e-handlaren tidigare drev i egen regi i Malmö.

En del av CoolStuff nya lager hos Nowaste

Nu håller verksamheten till i en lagerlokal i Helsingborg. De vita och orangea paketen finns förstås kvar och vi känner igen de röda plockvagnarna från ett tidigare besök hos företaget.

Martin Nilsson, med kollegor, sköter numera CoolStuff lager

Men det är samtidigt en hel del som är nytt.

- Vi har implementerat väldigt mycket teknik. Nu säkerställer vi redan i plocket att allt blir rätt, berättar Martin Nilsson, som är verksamhetschef på CoolStuff-terminalen.

Martin visar hur de plockar med hjälp av ett egenutvecklat system

Systemet använder bland annat en tvåfinger-scanner

När vi besöker lagret är CoolStuff mitt uppe i sin mest hektiska period på året. Vissa dagar kan det innebära att personalstyrkan uppgår till hundra personer. 

Vad innebär det för er att handeln blir så koncentrerad kring just den här perioden?

- Planering, planering, planering. Vi har planerat för det här sedan vi fick kontraktet. Sedan september har vi suttit varannan fredag och planerat för veckorna nu i december. Det här är det ultimata testet.

Precis som andra tredjepartsaktörer har Nowaste fördelen av att kunna skala upp och skala ner vad gäller personalstyrkan, beroende på hur mycket det är att göra.


Nowaste personal får även slå in julklappar åt CoolStuff

De dagar CoolStuff har mindre att göra, kan delar av personalen istället flyttas till någon terminal där de behövs bättre.

Finns det någon utmaning med att folk kommer och går?

- Ja, att alla ska känna sig hemma. Jag trodde att det skulle bli svårt när vi är hundra personer om dagen, men det har verkligen fungerat. Alla känner sig hemma i Nowaste, säger Martin Nilsson.

Vår Nowaste-tur går vidare till ett annat lager, som används till att hantera logistiken åt huvudsakligen Trademax och Furniturebox.

Ena sidan av Trademax och Furniturebox lager

Byggnaden är betydligt större än CoolStuff-lagret vi nyss lämnade och vi möts av truckar som åker fram och tillbaka för att hantera alla order.

- Utmaningen är att försöka korta ner alla körsträckor. Man ska ju inte behöva stå på trucken i fem minuter för att kunna flytta en pall från en plats till en annan, säger Victor Strånge, som är verksamhetschef för lagret.

Victor Strånge styr upp allt på jättelagret

För att effektivisera logistiken i det smått enorma lagret har Nowaste satsat på zoner där de mest högfrekventa varorna går snabbast att nå. Dessutom har bolaget planer på att köpa in förarlösa AGW-truckar.

Tanken är att de både ska flytta nyinkomna varor till en central plats på lagret och se till att packade order kommer till portarna där de ska lastas inför avfärden.

- Jag tror att vi har en betydligt större skalbarhet nu jämfört med vad de hade tidigare. Vi kan ju skala upp vår verksamhet och produktion väldigt snabbt. Som nu på Black Friday när det kom tre gånger så många order, då löser vi det.

Sedan Trademax lagerhantering togs över av Nowaste har flera investeringar gjorts i logistiken. Bland annat ska emballagen ha blivit bättre och Nowaste har infört ett system som gör varorna möjliga att scanna. Det har gjort lagret möjligt att integrera med det system som Nowaste använder på alla sina enheter.

Trademax och Furniturebox produkter plockas med truck

Precis som hos CoolStuff är Trademax mitt uppe i en aktiv säsong, och Victor Stånge låter meddela att hans gäng är redo för att leverera på topp under hela julhandeln.

- Det kommer att bli en jätteintressant period. Vi har ju många röda dagar i år, och då jobbar vi inte så produktionen kommer att bli extremt komprimerad till ett fåtal dagar. Och sen har vi en årsinventering som också ska tryckas in. Så vi kommer att ha fantastiskt mycket att göra men det kommer också att bli fantastiskt roligt. Det är ju nu vi får visa att vi är duktiga på det vi gör, säger han.

Enligt Christian Hallberg har de e-handlare som anlitat Nowaste hittills varit nöjda med den service de fått i retur. Han berättar att bolaget gärna ser sig själv som en samarbetspartner som ska hjälpa kundföretagen - till exempel e-handlarna - att fortsätta växa.

För att lyckas med det letar Nowaste mer eller mindre konstant efter både ny personal och lediga lagerlokaler. Det sistnämnda vimlar det inte direkt av i Helsingborgstrakten, så Nowaste får även bygga helt nya lokaler. Just nu pågår till exempel ett projekt som ska resultera i en ny lagerbyggnad med invigning nästa år.

Är det frukt och grönt eller e-handel, eller något helt annat, som kommer att vara er huvudaffär framöver?

- I dag är det faktiskt så att vi omsätter mer på externa kunder än på vår grundbusiness i rena kronor och ören. Så vi har redan passerat den brytpunkten och vi kommer att fortsätta växa inom olika delar, både inom färskvaror och inom e-handel och andra typer av varor.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se