ANNONS

Fortsatt tillväxt och röda siffror för Sportamore

Fortsatt tillväxt och röda siffror för Sportamore

Sport och modebutiken på nätet, Sportamore, fortsätter att visa fin tillväxt. Under årets fjärde kvartal ökade försäljningen med 33 procent, jämfört med samma period föregående år. Sett till helåret är tillväxten ännu högre, men sporthandlaren fortsätter att göra minusresultat.

ANNONS

Sportamore fortsätter att växa. Redan i somras kunde e-handelsbolaget visa upp en stabil tillväxt för årets första sex månader, och så har det fortsatt under resten av året.

När Sportamore idag släppte siffrorna för helåret 2014 kan bolaget visa upp en nettoomsättning på 369,8 miljoner kronor, att jämföra med 274,5 miljoner kronor 2013. Försäljningstillväxten under perioden var 35 procent, en fin ökning men inte i närheten av 2013 års tillväxt på 79 procent.

– Sportamore växte under perioden snabbare än under de två föregående kvartalen. Detta i en marknad som tyngdes av den varma väderleken. December blev den största månaden i Sportamores historia med tre miljoner besök och över 90 000 skickade order. Att vi på de nivåerna bibehållit vår höga servicegrad ser vi som ett fint kvitto på vår logistiska förmåga och att vi är väl rustade för kommande tillväxt, säger Johan Ryding, vd för Sportamore.

Fokus på nya kunder

Men trots den fina tillväxttakten kan Sportamore inte visa upp någon vinst för helåret. Rörelseresultatet uppgick till -13,2 miljoner kronor, att jämföra med -16,9 miljoner år 2013.

Plockar man ut årets sista kvartal ur ekvationen landar försäljningstillväxten på 33 procent. Rörelseresultatet uppgick till -7,7 miljoner kronor att jämföra med förra årets plusresultat på 6,3 miljoner kronor för fjärde kvartalet.

Att man gör ett minusresultat beror bland annat på att Sportamore investerar i anskaffande av nya kunder

– I perioden ökade vi planenligt våra tillväxtorienterade marknadsföringsinsatser, primärt TV-annonsering, i samtliga nordiska marknader och fokus har legat på att säkerställa upprätthållande och utveckling av vårt serviceerbjudande för att också i framtiden överträffa våra kunders höga förväntningar.



Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se