De som ser framför sig att Amazon dundrar in på den svenska marknaden och slår omkull ett antal konkurrenter av bara farten, kanske inte behöver oroa sig fullt så mycket. Åtminstone om man ska döma av företagets verksamhet i Australien, som drog igång i december i fjol, där det inte direkt har blivit någon explosionsartad lansering.
Inledde med förlust
Det glest befolkade landet ska redan från början ha inneburit leveransproblem för e-handlaren, som har gjort logistiken till något av sitt signum.
LÄS ÄVEN: Klagomål från vildmarken - nu tar e-handlaren över frakten
Och nu rapporterar dessutom flera medier att Amazon har gått med förlust under sin första tid i Australien. Det är i och för sig inget ovanligt för e-handlaren, som även gick med förlust under de första åren i USA, då det mest handlade om att ta marknadsandelar.
Skillnad mot i Nordamerika
Enligt ett uttalande från Amazon till nyhetssajten Power Retail är det just det - det vill säga att ta delar av marknaden - som företaget fortfarande håller på med. Men samtidigt ska flera australiensiska säljare ställa sig lite skeptiska till om kunderna verkligen har tagit Amazons erbjudande till sig.
Trent Disney, som är e-handelschef på företaget Scooter Hut, säger till Power Retail att han tror att både säljare och köpare just nu avvaktar för att se hur Amazons satsning i landet kommer att utvecklas.
- Jag tror personligen att en del handlare trodde att Amazon redan från början skulle ha samma påverkan på e-handeln som vi har sett i Nordamerika. Jag vet att det var många starka ord i olika e-handelsforum inför att de skulle lansera, säger han.
Tar sig an plattformen gradvis
En annan handlare, Howard Chen på e-handeln Mbeat, menar att det tar tid för kunderna att vänja sig vid nya handelsmönster. Han tror dock att det kommer att ske på sikt, och säger sig redan ha fått ett rejält uppsving i försäljningen under årets Prime Day.
- Jag tror att de australiensiska kunderna gradvis börjar ta sig an plattformen. Det var tydligt från början att det skulle ta tid för Amazon att skala upp sin verksamhet och räckvidd, men jag tror bara att det är en fråga om tid till de är en etablerad marknadsplats i Australien, säger han.
LÄS ÄVEN: Krissamtal och kaos på kontoret under sajtkraschen på Prime Day