E-handelsbutiken för skor, Footway, rapporterar en mycket hälsosam tillväxt för det sista kvartalet 2018. Omsättningen ökade med 71,5 procent och landade på 264,3 miljoner kronor.
- Footways satsning utanför Norden har bidragit starkt till tillväxten under 2018. Försäljningen utanför Norden står för en knapp tredjedel av koncernens totala försäljningstillväxt under helåret samt 37,3 procent av tillväxten för fjärde kvartalet, skriver företaget i samband med rapporten.
Marknader utanför Norden bidrog med 45,8 miljoner kronor till kvartalsomsättningen, en ökning med nära 900 procent jämfört med året innan då företaget omsatte 4,7 miljoner inom samma segment.
LÄS ÄVEN: Footway storsatsar i Europa med sju nya marknader
760 miljoner 2018
Rörelseresultatet för kvartalet landade samtidigt på 12,9 miljoner kronor, vilket är en förbättring mot föregående års siffra på 9,6 miljoner.
- Vår fortsatta satsning utanför Norden har givit resultat. Footways VD. Tillväxten på dessa marknader visar att det finns bra potential för oss att fortsätta expandera. Genom vårt fortsatta arbete med automatisering, AI och crowdsourcing kan expansionen ske på ett effektivt sätt med fokus på kundnöjdhet, säger företagets vd och medgrundare Daniel Mühlbach.
För helåret 2018 växte Footway med ungefär 50 procent och omsättningen steg till 760 miljoner kronor, med ett rörelseresultat på 15 miljoner.