ANNONS

Falska följare på Instagram - ett växande problem för företag

Falska följare på Instagram - ett växande problem för företag

Hur bra är egentligen influencer-marketing?

ANNONS

Det har blivit ett allt mer populärt sätt för e-handlare och företag att marknadsföra sig genom influencers, profiler på Instagram och Youtube med en stora skara följare. 

På senare år har även trenden med så kallade micro-influencers dykt upp. Till kategorin räknas en person som har ett något mer nischat innehåll och ett mindre antal följare. Det kan vara ett effektivt och relativt billigt sätt för många företag att marknadsföra sig genom influencers, men det finns även risker att ta med i beräkningen. 

Enligt nya siffror från analysföretaget Hype Auditor, som Dagens Nyheter presenterar, är fusket i influencer-branschen mer utspritt än vad man tidigare trott. I genomsnitt ligger antal manipulerade influencer-konton på 57 procent i världen. I Sverige ligger den siffran på 49 procent. 

Olika sätt att fuska

Det finns olika sätt att manipulera ett konto på. Dels finns det rena automatiserade konton, alltså botar, där det inte finns någon riktig människa bakom innehållet. Risken finns också att både kommentarer och följare är köpta, en tjänst som erbjuds av relativt många företag. Utöver det finns det också engagemangspooler, vilket är en grupp som har kommit överens om att gilla varandras inlägg. Det vanligaste för svenska influencers är att de har köpt kommentarer, enligt undersökningen.

Ett exempel som vi har skrivit om tidigare var den amerikanska influencern Arii som trots en följarskara på 2,5 miljoner personer inte lyckades att sälja ens 36 t-shirts. 

LÄS ÄVEN: Har 2,5 miljoner följare - lyckades inte sälja 36 t-shirts

Malin Johannesson