I februari kom tidningen TechCrunch över uppgifter om att Facebook inom kort skulle öppna upp för annonsering i Messenger, och att företag skulle kunna använda chatten för att kommunicera med sina kunder. Då ville inte Facebook kommentera uppgifterna, men i dag kan flera amerikanska tidningar berätta att satsningen har blivit verklighet. Nu är det nämligen möjligt för varumärken och företag att bygga chattfunktioner i det sociala forumet. De ska kunna användas av kunderna för att genomföra köp och för att ställa frågor till företagens kundtjänst.
Facebooks VD Mark Zuckerberg ska på en konferens ha demonstrerat den nya funktionen genom att visa hur en kund kan beställa blommor i appen. Chattfunktionen erbjöd då Mark Zucerberg olika köpalternativ innan den frågade vart blommorna skulle skickas och bad om ett kredtitkortsnummer.
- För att beställa från 1-800-Flowers behöver du aldrig mer ringa 1-800-Flowers, sade han.
"Förlängning av omnikanal"
Företag ska i Messenger alltså kunna erbjuda sina kunder olika alternativ innan han eller hon kan välja att avsluta med ett köp.
Pappershandeln Staples är ett av de bolag som är med på den nya försäljningsmodellen från dag ett. Det var inget svårt beslut för företaget som redan ska ha sett en betydande andel av sina kunder använda Messenger för att ta kontakt.
- Staples kunder vänder sig i allt större utsträckning till Messenger för att interagera med vårt märke, och genom att lägga till den här nya möjligheten gör vi det lättare för dem att nå oss och att hålla koll på sina beställningar när och var de vill. Vi ser messenger som en förlängd version av vårt omnikanalserbjudande, säger Faisal Masud, vice VD för Staples globala e-handel.
Enligt Facebook används Messenger av fler än 900 miljoner människor.