Nu har Fab.com lanserat sin nya sajt med anpassningsbara möbler, Hem.com. Redan i början av sommaren berättade vi om deras planer på att sälja Skandinavien-inspirerade möbler som köparna själva kan sätta ihop med få, eller inga verktyg. Nu är man alltså live.
Lanseringen av det nya varumärket sker samtidigt på 40 marknader där deras e-handel kommer att leverera till 30 länder, däribland USA, och ytterligare 10 länder där Hem kommer att ha samarbeten med fysiska återförsäljare och butiker.
– Hem är varumärket och företaget som jag har längtat efter att få lansera i ett par år nu. Jag blev fascinerad av de möjligheter och potential som finns inom online-möbler redan från början av vår resa med Fab, säger Jason Goldberg, vd och grundare av Fab och Hem.
Ett lyxigt Ikea
För att göra det hela möjligt har man även gjort några strategiska uppköp. Bland dessa finns den tyska möbelförsäljaren Massivkonzept och den finska möbeltillverkaren One Nordic Furniture. Något som gör att man kan designa och bygga sina egna produkter.
– En av de saker som jag ångrar mest med Fab var att vi var upptagna med att sälja alla andras produkter. Det gjorde det utmanande att utveckla vår egen snäva smak och stil, säger Jason Goldberg.
Vid lanseringen kommer Hem att ha drygt 150 produkter i sitt sortiment, och man beskriver sig som ett lyxigt Ikea. Goldberg säger också att man kommer att använda sig av Fabs logistik- och distributionsnät för att lyckas. Precis som en del av dess riskkapital som så här långt är cirka 336 miljoner dollar.
– När jag gick till styrelsen och rekommenderade denna inriktningen, gjorde det med en stor krigskassa. Vi bygger en verksamhet med hög marginal och jag tänker bygga upp en lönsam verksamhet på de pengar som vi har fått in hittills, säger Jason Goldberg.
Källa: TechCrunch