Efter att ha ökat med drygt tio procent om året under de senaste åren ser Europas e-handel nu ut att vara på väg mot nya rekordnivåer. Enligt en ny rapport från branschorganisationen Ecommerce Europe kommer Europas e-handel under 2016 att öka sin omsättning med 12 procent och förutspås landa på drygt 500 miljarder euro.
Rapporten, som fått namnet The European B2C E-commerce Report 2016, har undersökt e-handeln i europeiska länder. Enligt rapporten brukar 75 procent av européerna använda Internet och 43 procent brukar handla på nätet. Ser man till bara EU är det över 80 procent som är flitiga Internetanvändare, och rapporten noterar att alla de nordiska länderna är med på topp 10-listan över länder med högst Internetpenetration.
Storbritannien står för 34,5 procent
I de nordiska länderna, med undantag för Island, har också e-handelns del av landets BNP kommit upp i nivåer på mellan 2,2 och 4,4 procent, vilket placerar länderna bland de tio bästa. Norden ligger dock långt efter Storbritannien som leder hela ligan med en e-handelsdel på 6,1 procent av BNP.
Det framgår också i rapporten att olika länder har kommit olika långt med att ta till sig e-handeln. Näthandeln i Storbritannien, Frankrike och Tyskland står tillsammans för över 60 procent av B2C-omsättningen på 500 miljarder euro. Storbritannien är även här överlägset resten av Europa med en e-handelsomsättning på 157,1 miljarder euro, vilket motsvarar 34,5 procent. Ukraina, Turkiet och Belgien visar dock upp den snabbaste e-handelstillväxten av alla länder i Europa.
Upplevelser visar vägen
Européerna var allra mest intresserade av att e-handla flygresor, hotellvistelser och musik under 2015. Mobiltelefoner, kläder och skor var också populärt att lägga sina pengar på. Livsmedel ser däremot ut att ha en del e-handelsmark kvar att erövra, eftersom endast 3 procent av kontinentens livsmedelsbransch omsattes online förra året.
Ecommerce Europe är en organisation som företräder över 25 000 B2C-företag som säljer varor eller tjänster till kunder i Europa. The European B2C E-commerce Report uppges vara baserad på ett stort antal rapporter och undersökningar som Ecommerce Europe tagit del av.