ANNONS

Elon och Electra slås ihop till ett varumärke

Elon och Electra slås ihop till ett varumärke
Stefan Lebrot och Anneli Sjöstedt

Finns risk för att frakterna blir dyrare.

ANNONS

Under 2018 visade Elon.se en mycket stark tillväxt. E-handeln växte med 44 procent och antalet nätbesökare växte med 30 procent.

- Vi har tidigare under hösten offentliggjort vår vision om att bli ledande inom e-handel och siffrorna för helåret visar att vi är på god väg, sa företagets vd Stefan Lebrot i ett tidigare pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: Elons e-handel ökade med 44 procent

Idag meddelar Elon Group att de slås ihop med Electra Gruppen, och går samman under ett gemensamt varumärke. Det nya samarbetsavtalet är skrivet på 10 år och medför inte några ägarförändringar bolagen emellan, skriver bolagen. 

- Tillsammans får vi fantastiska distributionsmöjligheter och en räckvidd som skapar förutsättningar för ännu bättre kundupplevelser, tjänster och service i både de fysiska butikerna och på nätet, säger Stefan Lebrot, vd och koncernchef på Elon, i ett pressmeddelande. 

Online kommer parterna att finnas gemensamt under varumärket Elon.se. I den fysiska världen kommer cirka 100 Electrabutiker att byta namn till Elon Ljud & Bild. 

- Det är en superspännande tid. Sammanslagningen ger oss stora möjligheter online, och arbetet har redan börjat med sajten. Vi får ett bredare sortiment och fler rum att möblera, säger Jakob Dahlner, e-handelsansvarig på Elon, till Ehandel.se och tillägger:

- Sen i höstas har vi jobbat på en ny e-handelsplattform, men med den här sammanslagningen kommer vi få behöva justera lite till i det arbetet. Men det övergripande målet är att växa e-handeln ännu mer.

Enligt Anneli Sjöstedt, som är vd för Electra Gruppen, ligger samarbetet "helt rätt i tiden med tanke på utvecklingen inom handeln". Elon Ljud & Bild och omprofilieringen utav butikerna ska vara klart till hösten. 

- Vi vill kunna erbjuda konsumenten ett större utbud, av både varor och tjänster. Vi tror även på att ha en mindre butik kopplad till en stor e-handel. Omniknanalen är en självklarhet. Digitaliserar man inte kundupplevelsen så hänger man inte med i utvecklingen, säger Anneli Sjöstedt till Ehandel.se och fortsätter:

- Det finns en risk att frakterna kommer att stiga en del, med tanke på restriktioner, löner och det som sker när man slår ihop två bolag. Men sammanslagningen bidrar även till ett bredare butiksnät vilket gör att vi kommer att ha cirka 500 butiker där man kommer kunna hämta ut sin beställning. Så på så sätt kommer man kunna komma undan fraktavgiften.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap