Eleven är ett premiumvarumärke med starka kontakter med leverantörer i skönhetsbranschen, medan Nordicfeel är framstående inom lager och logistik. Så sammanfattar Elevens vd Pernilla Barkman de två skönhetsbutikerna, som sedan någon vecka tillbaka båda ägs av Eleven.
Växjö slår Västervik
I samband med att köpet gick igenom meddelade Eleven, som i sin tur ägs av riskkapitalbolaget Verdane, att det nya skönhetsbolaget kommer att ha en total omsättning på 370 miljoner kronor.
LÄS ÄVEN: Eleven köper upp konkurrenten Nordicfeel
- Det är en stor affär, och med vår samlade omsättning blir vi en av de större e-handelsaktörerna i Sverige. Det känns förstås känns väldigt spännande, säger Pernilla Barkman till Ehandel.se.
Utöver att Nordicfeel har positionerat sig som ett starkt bolag inom lager och leverans, menar Pernilla Barkman att Växjö - där Nordicfeel håller till - lämpar sig bättre för e-handelslogistik än Västervik, där Eleven har sitt lager.
"Absolut inte fler butiker"
Som tidigare meddelats är ambitionen från Elevens sida att Nordicfeel och Eleven på sikt ska ha ett gemensamt lager, och mycket pekar alltså på att det i så fall hamnar i Växjö.
- Sajterna kommer att finnas kvar parallellt med varandra men vi ser stora synergieffekter inom framför allt lager och logistik, men också inom till exempel IT.
Eleven har sedan tidigare tre fysiska butiker, i Stockholm, Uppsala och Örebro. Nordicfeel har en kombinerad butik och salong, som ligger i Växjö. Pernilla Barkman menar dock att det framöver är fullt onlinefokus som gäller.
- Vi kommer absolut inte att expandera med fler butiker. I så fall tittar vi snarare på ett flaggskeppsformat, säger hon.
Att någon av de befintliga butikerna görs om alltså?
- Ja, i så fall.
Separata sajter med unika sortiment
Enligt Pernilla Barkman har Eleven traditionellt sett haft ett tydligare fokus på makeup och hudvård, samtidigt som Nordicfeel också har varit starka inom hudvård, men även inom doftsegmentet.
LÄS ÄVEN: Elevens nya vd: "Rätt sortiment hellre än brett sortiment"
Men samtidigt som Eleven via sitt nya systerföretag väntas få en bättre logistik, är tanken att Nordicfeel ska kunna bygga ut sitt sortiment med hjälp av Elevens leverantörer.
- Till viss del kommer samma utbud att finnas hos både Nordicfeel och Eleven, men sajterna kommer också att ha varsitt unikt sortiment. De har olika målgrupper och kunderna kommer att kunna fortsätta att besöka och handla från den sajt de föredrar, avslutar Pernilla Barkman.