2015 var som många kanske minns året då Google hetsade, eller snarare hotade, alla e-handlare till att mobilanpassa sin sida. Annars riskerade man att straffas i sökresultaten.
Vi analyserade effekten av sökmotoruppdateringen, kallad mobilegeddon, och kunde inte finna någon märkbar effekt. En analys som Christian Rudolf delvis förklarat med att i alla fall de stora e-handlarna helt enkelt gjorde som Google sa och anpassade sina sidor fort som bara den.
Nu har vi tagit ett lite större perspektiv och tittat på de 10 000 svenska nätbutiker som vi har i vår analystjänst Ehandelsindex.
Separat mobilsajt på väg ut
Tittar vi på e-handlarnas mobilanpassning veckorna efter 21 april, vilket var dagen då Google rullade ut den fruktade mobilegeddon-uppdateringen. Under denna tiden ökade antalet responsiva nätbutiker med 68 stycken per vecka. De e-handlare som satsade på en separat mobilsida ökade samtidigt med 18 stycken per vecka.
Trenden är tydlig, responsivt är här för att stanna
Hur ser det då ut idag? De senaste månaderna, 1 november till 20 januari, fortsätter responsiva nätbutiker att öka med 24 stycken per vecka. Antalet e-handlare som satsar på en separat mobilsida har dock helt stannat upp och antalet har faktiskt minskat med 2 stycken per vecka.
Framtiden är responsiv
Vi kan alltså konstatera att det var en rusch efter att mobilanpassa sin sajt efter Googles "mobilegeddon". På alla möjliga vis, både separat mobilsajt och en responsiv sida som anpassar sig till alla olika enheter och upplösningar.
För något år sedan diskuterades det om responsiv design eller en separat mobilsajt var rätt väg att gå, men nu kan vi konstatera att framtiden är responsiv och att den snart dominerar e-handeln. Om tillväxten fortsätter kommer hälften av Sveriges e-handel vara responsiv i slutet av 2016.