ANNONS

Efter "sociala medier"-larmet - nu blir det svårare att returnera

Efter "sociala medier"-larmet - nu blir det svårare att returnera
Lägg gärna upp bilder men bara på det du har tänkt behålla, uppmanar en e-handlare

Ska spåra "ovanliga mönster" bland kundernas returer.

ANNONS

Den höga andelen returer har länge varit ett problem hos många e-handlare, inte minst hos dem som är verksamma inom mode. Och det handlar inte bara om kunder som beställer hem många storlekar och färger för att få ett så bra urval som möjligt att välja mellan hemma i bostaden.

Nyligen visade nämligen en undersökning att det inte är helt ovanligt att beställa hem plagg bara för att kunna visa upp en ny outfit i sociala medier.

LÄS ÄVEN: Instagramknarkande kunder en dyr affär för e-handlarna

Nu har beteendet fått den brittiska e-handlaren Asos att tröttna. Därför har företaget bestämt sig för att göra det svårare att handla hem varor bara för att returnera dem igen. Enligt uppgifter i brittisk media kommer Asos framöver att kartlägga kundernas returbeteende och eventuellt blockera kunder som kan misstänkas utnyttja systemet.

"Måste vara hållbart för oss och för miljön"

Modehandlaren ska hålla lite extra koll både på företag som returnerar saker oftare än genomsnittet och på kunder som misstänks skicka tillbaka plagg de har använt. Allt för att upptäcka vad företaget beskriver som “ovanliga mönster av returaktivitet”.

- Vi måste se till att våra returer fortsätter att vara hållbara för oss och för miljön, uppges Asos ha skrivit i ett mejl till sina kunder.

- Så om vi ser ett ovanligt beteendemönster kan vi komma att undersöka och ta action. Det kommer troligtvis inte att påverka dig men vi ville i alla fall ge dig en heads-up, fortsätter företaget.

För att kompensera kunderna för de tuffare tagen har Asos också bestämt sig för att utöka antalet dagar att returnera en vara från 28 till 45. Den som tar mer än 28 dagar på sig att skicka tillbaka sin vara, kommer dock att kompenseras med ett presentkort istället för med pengar.

LÄS ÄVEN: Amazon stängde ner konto när för mycket kom i retur

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se