Efter kritik om utebliven moms till svenska staten införde PostNord tidigare i år en avgift på 75 kronor för alla paket som skickats till Sverige från ett land utanför EU. Avgiften kom så småningom att liknas vid ett handelshinder, och många kunder tyckte att avgiften var på tok för hög.
LÄS ÄVEN: Kinaavgiften slår till i dag - så går Fyndiq runt den
Då kom nyheten om att PostNord och Wish hade ingått ett avtal om en ny sorts handelsplattform, som skulle göra det möjligt för kunderna att betala in momsen direkt vid köpet från handlaren i Kina. De paket som momsen redan hade betalats in på skulle sedan passera genom PostNords system, utan att avgiften på 75 kronor tillkom. Efter en tid visade det sig dock att det nya upplägget också hade sina nackdelar.
LÄS ÄVEN: Dubbelmoms när Wishsäljare inte följer PostNords system
"Prisvärda varor från hela världen"
Men från Wish sätt att se på saken har momsplattformen blivit en riktig succé. Beställningarna från marknadsplatsen, som hade börjat minska till antalet, har nu skjutit i höjden igen. Inte mindre än 500 000 beställningar ska ha kommit in till Wish sedan de nya rutinerna började gälla.
- Vi har kunder i alla åldersgrupper och delar av landet. Det som är gemensamt är att de gillar att göra en bra deal. Vad som efterfrågas varierar över tid beroende på vad som är aktuellt, som nu är det varor kopplat till sommarhettan. Vi är glada för att vi kan erbjuda ett enkelt och roligt sätt att köpa prisvärda varor direkt från hela världen, säger Håvard Stjernen, Country Manager Nordics på Wish, i ett pressmeddelande.
Under juli månad ska air conditioner, trådlösa hörlurar och solglasögon vara de tre kategorier som har sålt bäst hos Wish, tätt följt av vita sneakers och vattentät bluetooth-högtalare.