Med stora ägarandelar i bland andra Footway, RoyalDesign och Eleven har eEquity kommit att etablera sig som ett av de största investmentbolagen inom nordisk e-handel. Nu tar bolaget en del av marknaden i USA genom en investering i Swap.com, som enligt eEquity är USA:s största e-handel när det kommer till att sälja begagnade kläder.
Investeringen i Swap.com är på totalt 19 miljoner euro, varav eEquity tillsammans med en medinvesterare står för 16 miljoner. De tre sista uppges komma från befintliga investerare.
Swap.com, som är ett finskt bolag, har enligt eEquity en tillväxt pÃ¥ 180 procent om Ã¥ret, och den svenska investeraren ser goda möjligheter till fortsatt tillväxt. Planen är att utveckla Swap.com till ett "miljardföretag".Â
- En starkt bidragande orsak till att vi tycker så mycket om Swap.com är att bolaget bidrar till att höja livskvalitén för vanligt folk samt att verksamheten är positiv för miljön. 30 procent av USA:s befolkning lever på minimilön och 70 procent lever från en månadslön till en annan samtidigt som en genomsnittsperson i USA kastar 30 kg kläder per år. Vi ser mycket positivt på att göra något gott för samhället samtidigt som vi aktivt kan bidra med vår kunskap och erfarenhet, säger Patrik Hedelin, partner på eEquity i ett pressmeddelande.
Marknad värd 108 miljarder dollar
I samma pressmeddelande uppskattas marknaden för begagnade kläder i USA till att vara värd cirka 108 miljarder dollar. Ambitionen från Swap.com är att göra det lättare att köpa begagnat på nätet.
- Med vår infrastruktur sitter vi på en fantastisk möjlighet att verkligen påverka. Med stöd av eEquity som är specialiserade på e-handel ser jag fram emot att dra fördel av tidigare gjorda investeringar inom teknologi, avancerade lager och distributionssystem och att verkligen bygga ett starkt konsumentvarumärke och förstärka vår position som marknadsledare, säger Dr. Juha Koponen, VD och medgrundare till Swap.com.
De nytillkomna pengarna ska Swap.com, som grundades 2013, bland annat använda till marknadsföring och satsningar på teknik och logistik.
LÄS ÄVEN: Patrik Hedelin: "Logistiken begränsar e-handeln"