ANNONS

EU:s obligatoriska tvistlösningssida är nu här

EU:s obligatoriska tvistlösningssida är nu här
Věra Jourová

Du som e-handlare måste enligt lag länka till EU:s nya tvistlösningssida. En sida som nu faktiskt existerar.

ANNONS

Tanken var att den nya tvistlösningssidan skulle rullats ut den 9 januari men EU-kommissionen verkar ha en del problem med att koordinera alla medlemsländer.

I går, den 15 februari, var det dags för den nya deadlinen för sajten att rullas ut. En deadline man höll men med konsekvensen att endast 17 av de 28 medlemsländerna är uppkopplade mot tjänsten.

"För följande länder och sektorer finns det för närvarande inga tvistlösningsorgan på webbplatsen: Estland, Kroatien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Polen, Rumänien, Slovenien, Spanien, Tyskland. Eventuellt kan du som konsument inte använda webbplatsen för att lösa tvister med näringsidkare i dessa länder."

Vi gissar dock att resterande länder kommer läggas till inom kort då tjänsten annars blir ganska tandlös, då tanken var att sammanföra all tvistlösning inom hela EU:s näthandel. Totalt är det just nu 117 olika tvistlösningsorgan i 17 EU-länder som använder sajten. När det gäller klagomål riktade mot svenska e-handlare är det Konsument Europa som de slussas vidare till, via den nya EU-plattformen.

"Stärka tilltron till näthandel"

Från och med januari har det varit lagstadgat att länka till denna EU-sida. Du som e-handlare bryter alltså mot lagen om du inte länkar till sidan i exempelvis dina köpvillkor. Jörgen Bödmar, EMOTA:s ordförande, förklarar i en artikel för Ehandel.se lite närmare vad som gäller kring ODR-plattformen som den kallas.

Du måste nämligen inte bara länka till sidan i dina köpvillkor utan även i nyhetsbrev med säljinnehåll som skickas ut.

- Webbplatsen för tvistlösning är ett innovativt verktyg som sparar tid och pengar för konsumenter och näringsidkare. Den kommer att stärka konsumenternas tilltro till näthandel, stödja företag som handlar över gränserna, och bidra till Europas digitala inre marknad, säger kommissionär Věra Jourová som ansvarar för konsumentfrågor.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se