ANNONS

EU vill tvinga e-handlare att sälja inom hela unionen

EU vill tvinga e-handlare att sälja inom hela unionen
Glad kund, ledsen e-handlare?

EU-kommissionen planerar ett nytt lagförslag som innebär att e-handlare måste sälja till alla konsumenter inom EU.

ANNONS

EU-kommissionen fortsätter att ta fram nya riktlinjer i ett försök att underlätta den digitala handeln inom unionen. En fråga som diskuterades redan 2011, och som poppade upp igen förra året, är att e-handlare inom EU måste sälja till kunder i samtliga EU-länder.

Ett förslag som stött på en del kritik, inte minst från e-handlare, men nu är det på tapeten igen. Under våren planerar nämligen EU-kommissionen att presentera ett lagförslag som skulle innebära ett försäljningstvång inom EU för e-handeln.

Bakgrunden är att EU-kommissionen anser att det finns ett utbrett problem med oberättigad geo-blockering. Det vill säga att företag systematiskt nekar konsumenter att köpa varor och tjänster inom EU på grund av konsumenten nationalitet eller bostadsort.

– I nuläget verkar det som att EU-kommissionen är inställd på att föreslå ett krav på att e-handlare inte ska kunna neka försäljning till konsumenter i andra medlemsstater om leverans av varan sker till en adress på de medlemsstater där e-handlaren normalt levererar, säger Stefan Kvarfordt, EU-ansvarig inom Svensk Handel.

Fortsätter kritisera EU-förslag

I slutet av februari lämnade EU-kommissionen förslag på nya konsumenträttsliga regler för näthandeln inom EU. Något som bland annat innebär att det inte finns någon skyldighet för konsumenten att reklamera ett fel inom skälig tid till säljaren, och att säljaren ska ha bevisbördan för ursprungliga fel under hela den tvååriga reklamationstiden.

Ett förslag som Svensk Handel kritiserar då man anser att det helt saknar balans på säljarnas bekostnad. Nu meddelar Svensk Handel att man även motsätter sig ett försäljningstvång och man har påtalat en rad praktiska problem med en kommande reglering.

– Bland annat har vi framfört att handeln måste ha möjlighet att säga nej till transaktioner där riskhanteringssystemen varnar för bedrägerier eller att e-handlaren ej ska tvingas in i olönsamma affärer med konsumenter i länder den enskilda handlaren har begränsad kunskap om gällande konsumenträtt, produktkrav med mera, säger Stefan Kvarfordt.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se