Den 1 januari 2016 började en ny lag om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden att gälla. Något som bland annat innebär att e-handlare i EU blir skyldiga att ta emot klagomål på alla officiella EU-språk.
Reglerna som gäller finns listade på Allmäna Reklammationsnämndens hemsida där det bland annat annat står att e-handlare som är etablerade inom EU måste ha en länk till EU-kommissionens onlineplattform, Online Dispute Resolution, ODR, på sina webbplatser. Några undantag ska inte finnas meddelar Konsument Europa.
– Alla e-handelsföretag som är etablerade inom EU ska ha en länk till EU-kommissionens online plattform och ange sina e-postadresser på sin webbplats, säger Jolanda Girzl, Enhetschef för Konsument Europa / ECC Sweden.
Lanseringen framflyttad
Tanken var att den nya plattformen, ec.europa.eu/consumers/odr/, skulle rullas ut måndagen den 9 januari men lanseringen har nu blivit framflyttad. I dagsläget möts man av en provisorisk sida där det står att plattformen kommer att vara tillgänglig för EU:s konsumenter och näringsidkare, den 15 februari.
Tanken är att ODR-plattformen ska hjälpa konsumenter och företag att gå vidare om en tvist uppstår i samband med gränsöverskridande e-handel. Men hur tvisterna som skickas in via EU-sajten kommer att hanteras verkar ännu lite oklart.
– Vi återkommer med information så fort vi får underlag från EU-kommissionen. Tyvärr har vi ingen åtkomst till ODR-plattformen ännu, säger Jolanda Girzl.