E-julhandeln fortsätter att ta allt större del av den totala julhandeln och att handla sina julklappar på nätet blir allt vanligare. Det framkommer av den årliga undersökningen “Temperaturmätningen av julhandeln” som genomförts av TNS Sifo på uppdrag av PostNord.
Näthandeln raketar mest
Fram till den 21 november i år hade 15 procent av svenskarna redan handlat julklappar på nätet för cirka 1 210 kronor per person.
Mest raketar näthandeln och totalt uppskattar svenska konsumenter att de kommer julhandla på nätet för 7,6 miljarder kronor. Detta kan jämföras med de nästan 5 miljarder som svenskarna e-julhandlade för 2014.
Hälften av e-handlarna deltar i Black Friday
Från och med idag förväntas dessutom julhandeln ta fart på riktigt i och med Black Friday. Detta har snappas upp av allt fler e-handlare som erbjuder sina kunder diverse rabatter i samband med just Black Friday.
– Under den kommande helgen med Black Friday, som många gånger blivit Black Weekend, förväntas julhandeln ta ytterligare fart, framförallt på nätet. Denna stora importerade readag har snabbt fått stort genomslag i Sverige. I år kommer cirka hälften av alla svenska e-handelsföretag att genomföra aktiviteter i samband med Black Friday, en markant ökning jämfört med 2015 då̊ cirka 30 procent satsade på dagen, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.
Kläder, leksaker och hemelektronik e-handlas mest
De populäraste julklapparna som svenskarna köper på nätet är böcker, kläder eller skor samt leksaker och hemelektronik.
Undersökningen bygger på konsumentundersökningar genomförda under perioden 16–21 november 2016 med ett riksrepresentativt urval i åldrarna 18–79 år. Sammanlagt deltog 2000 personer i Sverige.