PostNord, som den senaste tiden varit upptagen med att fånga lastbilspirater, levererar idag sin julprognos. Det kommer förmodligen inte som en överraskning att julhandeln på nätet växer. Enligt fraktbolagets undersökning kan vi i år vänta oss en ökning med 14 procent. Vilket skulle betyda att förra årets julhandel, som tydligen nådde 5,5 miljarder kronor, i år kommer att landa på 6,4 miljarder.
– Allt större andel av julklappsinköpen flyttar online, andelen blir större och större för varje år som går. Jag tror att många konsumenter vill ha möjlighet att handla från ett större utbud, jämföra priser och slippa trängas i butiker. Helt enkelt göra smidiga julklappsinköp hemifrån, säger Carin Blom, e-handelsexpert på PostNord.
Samtidigt sägs var tredje julklapp i år handlas via nätet och förra året var denna siffra, enligt PostNord, tre av tio. Åldersgruppen 18-49 år är dock mycket mer benägna att e-handla och bland dessa är det 7 av 10 som tänker handla en del av sina julklappar på nätet. Halva denna målgrupp säger sig även planera att handla över hälften av sina julklappar online.
– Som alltid är julen den mest intensiva perioden under året, inte bara för konsumenter och detaljister utan även för oss distributörer. Det kommer att välla in julklappar på våra terminaler som ska vidare ut i butiker, till ombud, ner i postlådan eller direkt hem till konsumenterna, säger Carin Blom.