En fjärdedel fick nyhetsbrev från en och samma e-handlare en gång om dagen, och 15 procent fick e-post med erbjudanden ännu oftare än så. Med den kunskapen i bakhuvudet kommer det kanske inte som en överraskning att 90 procent säger sig ha avprenumererat på mailutskick från e-handlare under de senaste 12 månaderna.
Åtminstone om man ska tro en ny undersökning av Engage Hub, som den brittiska handelstidningen Internet Retailer rapporterar om. Enligt undersökningen ska nära hälften av de som sade upp utskicken ha gjort det för att de kom för ofta. På andra plats kom att innehållet i meddelandena inte kändes relevant. 11 procent ska dessutom ha sagt att de hellre går till en konkurrent om de får för många irriterande mail från en viss e-handlare.
MÃ¥ste vara personligt anpassat
Ett stort no-no i sammanhanget verkar vara att skicka ut mail med samma innehåll till många kunder. De upptäcker nämligen snabbt ifall de inte får en individuell behandling. Hälften av deltagarna i undersökningen menade att det var betydligt mer troligt att de skulle klicka på ett mail som kändes personligt utformat, vilket enligt IR indikerar att människor i allmänhet är beredda på att dela med sig av ganska mycket information om sig själva.
- E-handlarna måste byta metod. Dåligt riktad "spray and pray"-marknadsföring genererar klagomål om spam, och majoriteten av sådana reklamutskick öppnas aldrig, kommenterar Simon Brennan, Vice President på Engage Hubs europeiska säljavdelning.
Värt att notera är också att många konsumenter inte ens gillar att få erbjudanden via mail. Enligt IR föredrar till exempel yngre personer att kommunicera med företag via sociala medier.