Med samarbetspartners som Ellos, Boozt, Rum21, RoyalDesign och Sleepo har inredningsvarumärket Dirty Linen blivit något av en favorit när det kommer till kombinationen inredning och e-handel. Företaget har dessutom en egen e-handel, och säljs utöver det av Home of Himla, som i sin tur driver nätbutiken Himla.se.
LÄS ÄVEN: En himla efterfrågan fick dem att göra om e-handeln
"Ser enorm potential"
Det sistnämnda samarbetet verkar ha blivit särskilt lyckat, för nu meddelar Home of Himla att företaget går in som delägare i Dirty Linen.
- Jag ser en enorm potential hos Dirty Linens starka varumärke och de är en intressant aktör på marknaden, både i Skandinavien men även internationellt, säger Annica Högström, vd och ägare på Himla, i ett pressmeddelande.
Bolaget avslöjar inte hur stor investeringen är men förklarar i ett pressmeddelande att det handlar om att via en riktad nyemission ta in två nya delägare. Utöver Annica Högström, som alltså blir delägare via sitt bolag, får Dirty Linen en ny delägare i Mats Bergryd. Han beskrivs i pressmeddelandet som en “framgångsrik entreprenör och företagsbyggare inom läkemedelsbranschen”.
Ny plattform ska leda till fortsatt expansion
Det nya kapitalet ska användas till fortsatt expansion, och - mer konkret - en ny e-handelsplattform.
- Situationen med ett starkt eget varumärke och ökad försäljning i vår egen e-handel är en kombination med stor potential som vi kommer att utveckla och förfina under 2018, säger Stefan Pilotti, VD och delägare i Dirty Linen, i en kommentar.
Dirty Linen lanserades 2013 och finns numera etablerat hos ett hundratal återförsäljare i Sverige, Norge och Danmark.