Sommaren 2018 kommer att minnas som den varmaste i Sverige på mycket länge, och det ovanliga vädret har förstås märkts av hos e-handlarna. De senaste veckorna har vi kunnat rapportera om brist på bland annat fläktar och vätskeersättning, och att kunderna har klickat hem badleksaker och nya kylskåp som aldrig förr.
LÄS ÄVEN: Säljer en fläkt i minuten:"Har aldrig sett något liknande"
Vi tog kontakt med ett antal e-handlare som fick ge sin bild av hur det gick med försäljningen under den varma sommaren. Och trots väderöverraskningen verkar de flesta ha lyckats bra med sin försäljning.
- Jämfört med en vanlig sommar har vi föga förvånande sålt mer fläktar och luftkonditionerare och mindre grillar, berättar Joel Falck, vd på KitchenTime.
Vill få till bättre mobil konvertering
Han berättar att KitchenTime generellt sett har haft en ganska bra sommar, och att juli levererade över budget. Men för att komma i fas inför hösten, och bereda lite plats på lagret, valde KitchenTime att rea ut de varor som inte gick åt i somras.
Vad gör ni annorlunda nästa sommar?
- Vi behöver bli ännu vassare på att konvertera besökare i mobila enheter eftersom andelen besökare från sådana enheter smäller till ordentligt under sommaren.
DesignOnlines vd Bank Bergström meddelar också att försäljningen har legat på en hög nivå hela sommaren. Sammantaget ska i stort sett hela sortimentet ha sålt bra på alla DesignOnlines marknader.
"Kunderna tar inte semester"
Det ledde i och för sig till ett annat problem.
- Eftersom försäljningen har varit starkare än det vi hade planerat för, har vi ägnat mycket tid till att jaga produkter som sålt slut. Så det är snarare lite för tomt på hyllorna istället för produkter som legat kvar, skriver Bank Bergström till Ehandel.se.
Hur förberedde ni er inför årets sommar?
- Det handlar framför allt om att se till att vi har en verksamhet som fungerar som under resten av året. Kunderna tar inte semester utan förväntar sig, och ska få, samma höga servicenivå under sommaren som under andra delar av året. När vi går igenom omdömen från kunderna är det tydligt att vi lyckats bibehålla och till och med ökat kundnöjdheten under sommaren.
Fidget Spinners numera bortglömda
Hos NetOnNet, som rapporterar en 20-procentig sommarökning för bolagets e-handel, har dock grillarna - kanske lite överraskande med tanke på eldningsförbudet - varit en av flera storsäljare.
- Det är mycket som sålt bra, några produkter som sticker ut är AC, grillar, fläktar, mobiltelefoner, TV, projektorer, portabelt ljud och hörlurar, skriver Nora Ay, presschef på NetOnNet, i ett mejl till Ehandel.se.
Vilka varor blev liggande på lagret?
- Det finns ju en och annan Fidget Spinner på lager, men generellt sett är det ingen kategori som sticker ut särskilt.
Nora Ay berättar att NetOnNet förberedde sig inför sommaren med att tidigt kampanja för grillar, och att företagets inköpsavdelning sedan tog i från tårna för att få tag i fläktar när efterfrågan var som störst.
Vad gör ni annorlunda nästa sommar?
- Svårt att säga, men självklart spelar ju vädret en roll – speciellt om vi ser på efterfrågan på fläktar och AC som vi haft i sommar. Vi anpassar oss alltid efter våra kunders allt förändrade förväntningar och krav så det är kunden som kommer att diktera om vi behöver göra något annorlunda nästa sommar.
Svagt intresse för smink
Hos Skincity gick försäljningen bättre än vad bolaget hade förväntat sig med tanke på värmen. Kunderna var redan i början av sommaren snabba med att beställa hem bland annat solkräm och “brun-utan-sol”-produkter.
Några varor som ni sålde mindre av?
- Försäljningen av foundation och make-up har varit relativt låg under sommaren. Det är inget som förvånar då användandet av make-up tenderar att gå ner när det är sommar och varmt, skriver Daniela Sjunnesson, marknadschef på Skincity.
Enligt Daniela Sjunnesson brukar Skincity, som arbetar med professionell hudvård, försöka anpassa sin marknadsföring efter vad huden behöver under olika årstider.
- Inför sommaren har vi därför arbetat mycket med att lyfta fram och bygga kampanjer runt kategorierna brun utan sol och solskydd.
Vad gör ni annorlunda nästa sommar?
- Vi kommer försöka förbereda oss bättre för att möjliggöra väderanpassning i vad vi lyfter fram i vår marknadsföring och våra kampanjer.
Höll fast vid snabba leveranser
Solskydd gick åt även hos det relativt nystartade nätapoteket Meds, som också drabbades av samma brist på vätskeersättning hos leverantörerna som Apotea råkade ut för.
LÄS ÄVEN: Slut på vätskeersättning när Apotea slår värmerekord
Dessutom köpte Meds kunder på sig måltidsersättning och djurrelaterade produkter, enligt Björn Thorngren, vd på Meds.
- Det var vår första sommar och vi förväntade oss en nedgång i linje med apoteksmarknaden, speciellt med tanke på det fina vädret. Men vi kan konstatera att vi istället har haft en bra tillväxt från tidigare månader. Sjukt kul!
Meds, som alltså bara har varit igång i ett par månader, ber att få återkomma på frågan om vad företaget ska göra annorlunda nästa år. Men Björn Thorngren konstaterar att planeringen inför årets sommar i varje fall lyckades bra.
- Vi har beredskap för våra sjukt snabba leveranser på en timme även sommartid. Det innebar pusslande med scheman över högsommaren vilket gick bra. Vi laddade även upp lagret med säsongsrelaterade varor, men blev kanske lite överraskade av efterfrågan på vätskeersättning som även stundtals var slut hos våra leverantörer, skriver han, och fortsätter:
- Men som startup är vi snabbfotade och hittar alltid lösningar på eventuella utmaningar.
Sandaler hellre än jackor
I modebranschen fick vädret stort genomslag, och enligt en undersökning av Svensk Handel sjönk försäljningen av både kläder och skor i juli månad.
LÄS ÄVEN: Värmeslag i modehandeln - tapp för både kläder och skor
En av de aktörer som fick finna sig i att möta en något annorlunda efterfrågan under sommaren var Zalando, som dock inte vill ge ut några specifika siffror för försäljningen i Norden.
- Men det jag kan säga är att sommarprodukter som sandaler fanns med bland de senaste veckornas toppsäljare i både Sverige och resten av Norden. Det varma vädret innebar också att vi sålde färre traditionella sommarkläder som till exempel sommarjackor, meddelar Linda Huebner på Zalandos kommunikationsavdelning.
"Regnkläder mer svårsålt"
Inte heller Babyshop, som säljer bland annat barnkläder, lyckades få in speciellt många beställningar av jackor. Bolaget ska dock ha haft en "fin utveckling" i juli och augusti.
- Vi har sålt mycket inom bad och utomhuslek på grund av det varma vädret. Även sommarkollektionerna har sålt bra. Men regnkläder och varmare plagg har varit mer svårsålt än en normal säsong, i alla fall om man tittar på vår nordiska försäljning, sammanfattar Babyshops vd Marcus Tagesson.
Hur förberedde ni er inför årets sommar?
- Viktigast under sommarmånaderna för oss är att se till att bibehålla en bra kundupplevelse på grund av att mycket personal är på semester. Tack vare bra planering och duktiga kollegor så har vi lyckats bra med detta.
"Sommaren är alltid en utmaning"
Om det är en bransch som borde få det tufft när vädret är för soligt och folk vill vara utomhus, så är det kanske inredningsbranschen. BGA Fotobutik rapporterar trots det en ökning för e-handeln på 39 procent från början av juni till och med början av augusti.
- Instax och tillbehör har sålt bättre än vanligt eftersom folk är ute och vill fota och ta roliga bilder, skriver BGA Fotobutiks vd Björn Andersson i ett mejl till redaktionen.
Blev sommaren som ni tänkte er?
- Våra utmaningar har inte så mycket med vädret att göra utan mer med att få bemanningen på alla avdelningar att fungera som den ska. Sommaren är alltid en utmaning men med grym personal så löser det mesta sig.
Utöver att stärka upp bemanningen har Björn Andersson en punkt till på "att göra"-listan inför nästa sommar:
- Hoppas på lite mer blandat väder 🙂