Titanic gick på bio, Bill Clinton var USA:s president och artisten E-Type toppade hitlistorna.
Ja, det har onekligen gått några år sedan slutet av 90-talet och den digitala utvecklingen har inte minst fört med sig stora möjligheter för handeln på nätet. Nyligen kunde vi berätta att bland andra Blocket och Bokus har nått den aktningsvärda åldern av 20 år, men det finns förstås flera andra e-handlare som också var med när det begav sig. Vi har bett några av dem att berätta om de första stegen i den digitala tidsåldern, samt vad den tidiga starten har inneburit för deras verksamhet genom åren och fram till i dag.
CDON:s kommersiella chef David Olhed har varit med sedan företagets allra första fas.
- Det var väldigt roligt att vara så tidigt ute då inget fanns på plats. Vi fick testa massor av olika lösningar varje dag för att se hur det skulle fungera mot kunden. Idag är hygienfaktorerna för utbud och leverans för att driva e-handel så mycket högre än vid vår start. Det tvingar oss till mer genomtänkta och testade lösningar medan man förr kunde testa sig fram på ett mer vågat sätt utan att kunden blev ”arg”. Nästan inga tjänsteleverantörer fanns på plats så vi fick själv komma på och bygga allting från scratch vilket var väldigt kul, berättar han.
Kunden nyfiken på om varan kom fram alls
Enligt David Olhed har det gynnat företaget att CDON var så tidigt ute eftersom det har byggt långa relationer med både kunder och leverantörer. Han menar att det tar tid att bli bra, och att bli bra är förstås avgörande i en tid när kunderna ständigt förväntar sig mer och bättre service.
- Under 90-talet var kunden nyfiken att testa för att se om varan överhuvudtaget kom fram medan man idag i princip förväntar sig en gratis leverans och att den senast kommer dagen efter man beställt. Kunderna tyckte att e-handel var något nytt och spännande vilket gjorde dem mer förlåtande mot alla fel som inträffat under åren med allt ifrån felprissättning till leveransproblem. Idag kan också kunden tycka det är spännande att testa nya lösningar men tröskeln har blivit mycket större och det krävs betydligt mer innovation från oss för att kunden ska lyfta på ögonbrynen.
Att e-handelskunderna kräver mer i dag än de gjorde i slutet av 90-talet skriver även Komplett under på. Företaget lanserade e-handel i Norge 1996 och i Sverige 1999, och har sedan dess gjort sig känt som ett företag som har satsat på teknisk utveckling och lanserade sitt robotlager 2007. Annat var det i starten då all logistik sköttes manuellt. Och företaget hade på den tiden även andra features som har fått ge vika med tiden.
- Prislistan var en PDF-fil som uppdaterades varje dygn. Man kunde ringa in sina beställningar och menyn såg annorlunda ut än i dag. Bland annat hade vi en gästbok som besökarna kunde använda för att skicka in meddelanden eller hälsningar. Detta gör vi i dag på Facebook. På förstasidan fanns det också en räknare som angav hur många som hade besökt oss, konstaterar Ingebjørg Tollnes, kommunikationsdirektör på Komplett, och fortsätter:
- Våra kunder 1996 var i stor utsträckning datorentusiaster som var tidigt ute med att handla på nätet. De har varit viktiga pådrivare i vår utveckling. E-handel var okänt för de flesta 1996 och många var skeptiska till vad detta var för något.
Kompletts norska e-handel år 1997
"Rena rama High Chaparall"
Även Webhallen - som i ärlighetens namn inte började med e-handel förrän något år in på 2000-talet - minns att de tekniska möjligheterna lämnade lite att önska vid den tiden.
- Att vara tidig e-handlare var inte lätt, det kunde vara rena rama High Chaparall vad gäller kompatibilitet mellan olika system. För internt bruk var systemen för inköp, forecasting med mera så pass avancerade som man kunde vara finurlig i Excel. I kontakt med distributörer var det ännu värre, vissa kunde knappt ta emot e-mail och andra krävde att man faxade in beställningar. Det är lätt att ta sådant för givet med dagens betydligt mognare system, berättar Fredrik Rosenvik, kommunikationschef på Webhallen.
Med start redan 1995 var Cyberphoto troligtvis en av de allra första svenska e-handelsföretagen.
- Eftersom e-handel knappt fanns 1995 och inte heller många html-redigerare så fick vi helt enkelt lära oss html-kod för att kunna bygga våra första hemsidor. Något som är svårt att föreställa sig då nästan alla program idag har en knapp och vips så är en hemsida gjord. Det fanns inga e-handelssystem utan vi byggde vårt eget system utifrån Microsoft Access. På den tiden så var internet överhuvudtaget "bara en fluga" och lite "farligt" då många inte riktigt förstod vad det var eller hur det fungerade, än mindre att det skulle vara en plats att göra affärer på, säger Thomas Lövgren, som är företagets grundare.
Vad är den största skillnaden mellan att bedriva e-handel då jämfört med hur det är i dag?
- Idag är själva tekniken så enkel att tillgå och allt finns att köpa färdigt. Idag är också internet en del av det vardagliga livet. Nu är det mer konstigt om ett företag inte finns på nätet alls. De flesta handlar på nätet idag och det är en naturlig plats att handla på, det är helt självklart idag men 1995 var det precis tvärtom.
"Leverantörerna tyckte att vi var galna"
Att “Internet var farligt” var det även många leverantörer som ansåg. Enligt Thomas Lövgren blev hans företag till och med motarbetat av några av dem till en början.
- De flesta andra leverantörer bara skrattade och tyckte nog att vi var lite galna. Kunderna däremot gillade att vi ofta erbjöd bättre information och bättre service än vanliga butiker. Roligt nog är vi idag istället uppskattade och prisbelönta partners till de leverantörer jag nämnde nyss. Vilken vändning! Men viktigast är att vi är mer uppskattade av kunder än någonsin vilket är det som värmer allra mest.
Precis som Bokus grundades Adlibris 1997. Enligt Linnea Wiklund, som är informationsansvarig hos företaget i dag, jobbar inte någon som var med när det begav sig längre kvar på företaget.
- Men jag har pratat med några som varit med sedan tidigt 00-tal som berättat om den tiden. Det fanns en stark optimism och tilltro på e-handel hos de som jobbade här men det tog några år innan Adlibris tog fart på allvar. Eftersom det var ett helt nytt sätt att handla på gick mycket av vårt jobb i början ut på att ”utbilda” både kunder och leverantörer i hur e-handel funkar.
Draghjälp från SVT-programmet Plus
Linnea Wiklund berättar att e-handeln under Adlibris första år jämfört med i dag egentligen inte hade så mycket med det digitala att göra.
- Även om vi tog emot beställningar från kunderna via datorn så skedde i princip alla andra steg manuellt. Vi använde till exempel ofta fax för att lägga beställningar hos förlagen och för att kommunicera med Posten och våra andra leverantörer, och kundernas inbetalningar som då gick via post- eller bankgiro registrerade vi manuellt, säger hon.
Har ni någon särskild fördel av att ha varit med så länge?
- Vi har byggt upp ett starkt varumärke och ett förtroendekapital hos kunderna vilket länge har varit och fortfarande är en styrka och en fördel för oss. En annan fördel är givetvis att vi har samlat på oss erfarenhet att driva e-handel, inte minst inom logistiken där vi kunnat effektivisera och optimera våra flöden successivt genom åren.
En rolig detalj är att Adlibris, som alltså var en av de första med att ge sig ut på det nya mediet Internet, fick stark draghjälp av äldre teknik för att lyckas slå igenom på bred front.
- Det stora genombrottet för Adlibris var faktiskt då SVT:s ”Plus” gjorde en undersökning av priserna i bokbranschen. I inslaget beställde de ett antal böcker från Adlibris och köpte samma böcker i den fysiska bokhandeln och jämförde sedan priserna. Prisskillnaden blev naturligtvis markant och redan samma kväll kunde man se hur beställningarna på Adlibris ökade, säger Linnea Wiklund.
Ormkaos hos posten gav mersmak
Och Adlibris TV-genombrott är inte den enda lustiga e-handelshistorien från 90-talet. Webhallens tidiga VD ska enligt uppgift ha lastat paket på en transportkärra och själv transporterat dem till det lokala postkontoret, och CDON:s David Olhed berättar om den galna händelse som fick honom att söka sig till CDON från första början:
- Jag kan dela med mig av min första CDON-beställning som var filmen Jurassic Park. När jag kom hem och skulle öppna paketet så kom där ut en levande orm tillsammans med min beställning. Hörde av mig till kundtjänst som trodde att jag skämtade med dem men efter att de grävt vidare i ärendet tillsammans med posten så visade det sig att en kartong med ormar hade gått sönder på terminalen som CDON lämnade in sina paket på och en av ormarna hade lyckats komma in i CDON-paketet.
Men inget ont som inte för något gott med sig. David Olhed blev förstås ersatt av Posten för den otrevliga upplevelsen och resten är, som man brukar säga, historia.
- Posten kompenserade den ”felaktiga” leveransen genom att skicka två häften frimärken till mig. Med en sådan start sökte jag jobb på CDON och jobbar idag som kommersiell chef på bolaget, avslutar han.