Med midsommarafton för dörren går Bakker.com snart in i en lugnare period. Hela våren utgör högsäsong för e-handlaren som fraktar plantor, lökar och fröer över stora delar av Europa. Produktionen och lagret ligger i Nederländerna och varorna skickas därifrån till bland annat Skandinavien, men företaget har också ett kontor i Malmö som har hand om försäljning och marknadsföring i de nordiska länderna.
Totalt finns Bakker.com på 19 marknader och omsätter över en miljard kronor (cirka 128 miljoner euro för år 2014). Den nordiska delen av verksamheten är förhållandevis liten men har ändå haft en stadig omsättning de senaste åren.
- Den har varit ganska stabil. Ingen tillväxt de sista åren men jag tror att det hänger samman med omställningen från traditionell postorder till e-handel. Vi står ju bara för 3-4 procent av omsättningen i koncernen så när det sker stora förändringar på de andra marknaderna så är vi lite on hold. Så i dagsläget är det mer eller mindre break-even men vi ser en enorm tillväxtpotential, säger Anna Nordengren, VD för verksamheten i Norge och Sverige.
Bakker skickar växter från Nederländerna till totalt 19 marknader i Europa
Skandinavien har på senare år blivit Bakkers största e-handelsmarknad. I koncernen som helhet står e-handeln för 16 procent, men i Sverige står nu onlineförsäljningen för 50 procent av omsättningen. Anna Nordengren tror att hela bolaget kommer att gynnas när fler marknader i Europa blir mer e-handelsintresserade.
- Det finns en tydlig strategi att det här ska vara ett e-handelsföretag, men vi har kommit olika långt. För oss i Sverige går det väldigt snabbt. För bara ett år sedan så hade vi 30 procent och i dag 50 procent. Så kanske är vi uppe i 80 procent om två år. Men sen tror jag alltid att vi kommer att ha kvar katalogen, säger hon.
Leverans till utlämningsställe
Utöver trädgårdsredskap säljer Bakker allt från plommonträd till tulpaner på distans. Lagret i Nederländerna har ett antal förvaringsutrymmen som håller olika temperaturer och återger olika klimat så att varje lök och planta ska få bästa möjliga förutsättningar.
Med en särskild förpackningsteknik klarar växterna både leverans och en tids förvaring hos ett ombud
När det väl är dags för frakt förpackas växterna på ett så genomtänkt sätt att de inte bara klarar leveransen hem till kunden, utan även förvaring på ett utlämningsställe tills dess att kunden hämtar ut sitt paket.
- Redan innan vi skickar kollar vi klimatet på platsen den ska till och vattnar därefter. Så det är väldigt noggrant, säger Louise Löwegren, som är content marketing manager för bolaget i Skandinavien.
- För plantorna har vi framställt en särskild typ av förpackning som bland annat gör att plantan hålls på plats under leveransen. Den här förpackningen gör att vi till och med kan skicka en planta med knoppar och den klarar sig ändå, fortsätter hon.
Hur ofta uppstår problem under frakten?
- Inte ofta. Det handlar om några enstaka procent av beställningarna. Och vi har upp till fem års garanti på alla varor. På vissa varor märks det kanske inte direkt om plantan tagit skada, men då har man tid på sig att upptäcka det. Det brukar inte vara några problem. Det är bara att reklamera.
Bakkers kunder består till över 70 procent av kvinnor i olika åldrar. Vad som går hem varierar efter åldersgrupp och trender, men företaget tycker sig märka av ett växande trädgårdsintresse, och kanske framförallt ett intresse för att odla grönsaker, frukter och kryddörter, även om man kanske inte har så mycket utrymme.
- Traditionellt sett har vår målgrupp varit kvinnor som är 65 år och uppåt, men nu märker vi ett stort intresse även bland yngre, säger Anna Nordengren.
Nära till tulpanfälten från Bakkers huvudkontor
Lanserar ny förbättrad webbshop
I Malmö har Anna Nordengren och Louise Löwegren sällskap av Bakkers nordiska kundtjänst. En kundtjänst som förutom att hantera frågor om leveranser och innehåll även ska kunna ge svar på funderingar om plantering och skötsel.
- Det är ju en utmaning nu när vi når nya målgrupper. De äldre damerna vet att när de får hem en växt tidigt på säsongen så ser den kanske inte mycket ut för världen än, men lagom till sommaren så är den jättefin. Men yngre är ofta mer vana vid att saker ska se ut som på bilden. Då kan det bli lite mer frågor till kundtjänsten, säger Anna Nordengren.
Vilken skulle du säga är er största utmaning?
- Det finns en ökad förväntan att kunna få varan dagen efter. Men när kunden beställer är våra plantor fortfarande kvar på fältet, så då ska den ju in i lagret och förpackas och sen skickas. Det kan ta över en vecka tills man får varorna. Så det är väl det vi brottas mest med, att kommunicera ut varför vi inte kan leverera dagen efter.
Bakker har fått ett nytt e-handelsinriktat namn, men kommer ändå att ha kvar fysiska utskick
Eftersom lagerteknologin i Nederländerna är ganska avancerad finns det inte några planer på att bygga något liknande i Skandinavien. Bakker.com tittar dock på att införa så kallade hyllvaror som ska gå snabbare att skicka ut till kunderna.
Är det svårt att göra lokala satsningar i ett så stort företag där mycket styrs från ett annat land?
- Det är ju givetvis en utmaning för oss att försöka få det så anpassat för Skandinavien som möjligt. Det är ju en av de viktigaste rollerna vi har för bolaget. Vi ser ju att det är enorma skillnader mellan hur olika marknader fungerar.
Bakker bytte nyligen namn till Bakker.com och till hösten ska bolaget lansera en ny webbshop. Den ska ha större fokus på innehåll och ge kunderna inspiration och råd för trädgården.
- Planen är förstås att det ska finnas en stabil lönsamhet i bolaget. Det är ju inte meningen att vi bara ska finnas här och gå break-even, utan på några års sikt ska vi tjäna pengar igen, säger Anna Nordengren.