I morse kunde vi rapportera att Apotea under årets första nio månader för första gången hade kommit över en miljard kronor i försäljning. Den svenska e-handlarens imponerande rekord bleknar dock i jämförelse med Alibabas Singles Day, som gick av stapeln i lördags.
LÄS ÄVEN: Apotea sålde för första gången för över en miljard
När lite drygt halva Singles Day hade passerat stod det klart att Alibaba hade omsatt 18 miljarder dollar, vilket innebär att summan för hela förra årets Singles Day redan då var nådd.
39 procents ökning mot förra året
När eventets alla 24 timmar hade passerat, stod det klart att den kinesiska e-handelsgiganten hade sålt för 25,4 miljarder dollar. Det motsvarar knappt 213 miljarder svenska kronor och en ökning på 39 procent jämfört med samma dag förra året.
LÄS ÄVEN: TV-gala och ansiktsigenkänning när jätten laddar för köpfest
Alibaba, som laddade upp inför årets Singles Day med en två veckor lång festival, konstaterar i ett uttalande att affärerna pågick för fullt under hela lördagen. Bland annat har e-handlaren fått in 812 miljoner order, och när det var som mest att göra fick e-handlaren in 325 000 beställningar i sekunden. Beställningarna ska ha kommit in från totalt 225 länder.