Det var kanske inte en hemlig konspiration att bevara de lukrativa kortavgifterna. Vilket var en teori till att Swish inte såldes in till e-handlare. Bankerna verkar nu insett Swish potential på nätet och jobbar snabbt med att ta fram en lösning för e-handeln.
Även om Swish inte aktivt riktats mot e-handlare så har betalmetoden växt otroligt snabbt med tanke på att det inte finns någon officiell lösning. Många e-handlare prickar av Swish-order manuellt, andra har programmerat sina egna automatiska lösningar. Nu är det snart dags för ett riktigt gränssnitt (API) som man kan arbeta emot och använda för att utveckla robusta betallösningar.
Lansering i år
Mattias Björk som är koordinator för Swish meddelar att en lösning för e-handlare kommer att lanseras senare delen av 2015. Enligt våra källor ska dock flera banker, Nordea och Swedbank, ha en API-koppling färdig för test redan till sommaren. Inte bara det utan Klarna sägs även planera att koppla in betalmetoden i sin Checkout. De vill inte bekräfta detta men säger att de ser möjligheter med Swish.
- En uppskattad tjänst som vi gärna samarbetar med, svarar Erik Engellau-Nilsson, kommunikationschef på Klarna.
Allt hänger dock förstås på att en gemensam lösning lanseras. Det har tidigare varit strul mellan bankerna som inte riktigt sett ut att kunna enas. Nu har vi dock fått tag på dokument som tydligt visar på ett "Swish API" som gissningsvis alla banker kan kommunicera via.
Kan blir riktigt stort
Detta API kan mycket väl vara en dammlucka som öppnas och gör Swish till ett av de mest populära betalsätten inom svensk e-handel. Vilket kan förklara Klarnas potentiella intresse av att vara tidigt med på tåget.
Vi kontaktade Partykungen.se, som var en av de första att programmera en egen lösning för att hantera Swish-betalningar, och frågade hur det går för betalmetoden.
- I april hade vi 11 procent Swish-betalningar på 4,5 miljoner kronor i omsättning så det blir ju lite pengar, säger Joel Svensson, VD på Partykungen.
En halv miljon via Swish
Förra månaden snurrade alltså Partykungen en halv miljon kronor via en betalmetod som ännu inte är anpassad för e-handel. Intresset för Swish bland vanliga konsumenter, som är den primära målgruppen idag, är inget annat än fenomenal.
- I dag har vi 2 650 000 aktiva användare av Swish och i april tillkom 5500 nya användare – varje dag. I april så Swishades det för nästan 2600 miljoner kronor och antalet betalningar uppgick till 4,9 miljoner stycken. Gällande företagstjänsten så är tillväxten stark och antalet aktiva företag och organisationer är nu cirka 19 000, berättar Mattias Björk, koordinator på GetSwish AB, bankernas gemensamma bolag.
Vad den officiella lösningen kommer att kosta avslöjas inte. Joel håller dock tummarna för att det blir gratis. I dag kan man komma ner i 1,5 kronor per transaktion om man väljer rätt bank.
- Vad den nya tjänsten eventuellt kommer att kosta är inget som GetSwish vill eller får diskutera. GetSwish ägarbanker samarbetar kring infrastrukturen och sen är det upp till respektive säljande bank att prissätta. Dock är det rimligt att anta att säljande banker vill täcka sina kostnader (till exempel interna och gemensamma transaktionskostnader) i form av någon avgift men det är – som sagt – upp till respektive säljande bank, meddelar Mattias Björk.