E-handelsjätten Amazon sägs vara nära en Sverige-lansering. Ett rykte som dock pågått i flera år men som den senaste tiden fått allt fler förespråkare, bland annat i samband med att Amazon nu har inlett en satsning på sin molnverksamhet, Amazon Web Services, i vårt avlånga land.
Huruvida Amazons e-handel slår upp portarna i Sverige inom den närmaste tiden - och i vilken grad de faktiskt Sverige-anpassar sin satsning - återstår att se. Men även om Amazon ännu inte har öppnat en svensk sajt, så stoppar det inte svenska, och nordiska, näthandlare från att sälja på e-handelsjättens olika marknadsplatser.
En marknadsföringskanal
I en tidigare helgläsning berättade vi om finska Acon som i tre år sålt via Amazon, framför allt på den amerikanska marknaden. Marko Manninen, vd på Acon, berättade då för Ehandel.se att man såg Amazon som en marknadsföringskanal, när företaget inledde sin försäljning där.
- Vi behövde bli lönsamma ganska så snabbt eftersom vi var ett litet företag. Så på samma gång som vi marknadsförde oss så drev vi även försäljning. Så det var win-win på det sättet. I USA används Amazon som en sökmotor, så om du inte finns på Amazon så existerar du i princip inte. Så det var ett ganska lätt beslut för oss, säger Marko Manninen.
Ett svensk företag var dock ute ännu tidigare än Acon och redan 2014 berättade vi om nätbutiken The Friendly Swede som hade som affärsidé att sälja på Amazons marknadsplatser världen över. Nu när ryktet om Amazons intåg gått som varmast har även flera stora svenska detaljhandlare gått ut med att de börjat, eller ska börja sälja på Amazon.
Väldigt bra på logistik
Löwengrips vd, Pingis Hadenius, berättade nyligen för Ehandel.se om deras jobb med att sälja företagets skönhetsprodukter på Amazon. De motiverade lanseringen bland annat med Amazons stora logistikmuskler.
- Så länge vi inte är bättre än Amazon på logistik så är det bättre att finnas hos dem. De är så stora och aggressiva, och med tanke på att logistik är väldigt svårt så är det bättre att samarbeta med dem utanför Sverige, säger Pingis Hadenius.
LÄS ÄVEN: Clas Ohlson satsar på försäljning via Amazon
Den stora detaljhandelskedjan Clas Ohlson berättade i juli att de skulle börja sälja på Amazon, men när vi kontaktar företaget så meddelar man att det fortfarande är för tidigt att säga något om försäljningen.
- Vi avstår från att kommentera samarbetet just nu då vi fortfarande är tidigt i processen, men återkommer gärna om detta senare i höst, säger Niklas Carlsson, kommunikationschef på Clas Ohlson.
"En unik kundgrupp"
Ett företag som dock kommit i gång med sin försäljning är svenska pryljätten CoolStuff, som redan omsätter flera hundra tusen via e-handelsjätten. De är dock också väldigt nya med att testa Amazon.
- Vi är i ett tidigt skede och har bara sålt på Amazon i några månader, men vi ser helt klart en stor potential och omsätter just nu cirka 100 000 kronor per månad via Amazon, säger Christian Omander, medgrundare av CoolStuff.
LÄS ÄVEN: CoolStuff slog 200 miljoner och säljer nu på Amazon
Varför har ni valt att sälja på Amazon?
- Eftersom Amazon är en gigantisk marknadsplats tycker vi att det är intressant att sälja och få spridning på våra egna varumärken hos dem. Ska man sälja i de länder som Amazon är verksamma i känns det naturligt att finnas hos dem. Vi får dessutom tillgång till en stor och unik kundgrupp, som aldrig shoppar utanför Amazon, som vi därför aldrig annars skulle komma åt, säger Christian Omander.
CoolStuff har under de senaste åren satsat allt mer på egna varumärken och säljer idag flera produkter under eget flagg, i en rad olika kategorier. Fördelen med att sälja egna varumärken på Amazon är att man till viss del undviker den extremt hårda konkurrens som finns på marknadsplatsen. Att sälja samma varumärken som många andra är förstås svårare.
Varning för Amazon
När vi frågar veteranen The Friendly Swede vad som är bra och dåligt med att sälja på Amazon så poängterar deras nuvarande vd, Jonas Carlsson, att det "dåliga" är just den mycket hårda konkurrensen. Detta vägs dock upp av den enorma trafik som e-handelsjätten sitter på.
Konkurrensen kan inte heller bara komma ifrån andra säljare. Risken finns att om du säljer något väldigt populärt så kan självaste Amazon kliva in och börja konkurrera med dig, vilket förstås är lite läskigt.
Har ni varit med om att Amazon själv konkurrerat med er på marknadsplatsen?
- Ja, men inte i jättestor utsträckning, säger Jonas Carlsson på The Friendly Swede.
"Det är en del av spelet"
När vi frågar Jonas Carlsson om han skulle rekommendera andra e-handlare att testa att sälja på Amazon är dock svaret "absolut". Christian Omander på CoolStuff rekommenderar också andra att testa Amazons marknadsplats, men han varnar samtidigt för att det kräver tid och resurser. Vi frågade även Christian om de på CoolStuff är rädda för att Amazon ska kliva in i deras nisch.
Tror ni att Amazon själva kan komma att konkurrera med er på marknadsplatsen?
- Eftersom vi bara säljer egna varumärken så styr vi utbudet och i princip hade vi inte haft något emot ifall Amazon själva sålde våra produkter. Amazon kan sälja andra liknande produkter som konkurrerar med oss, men det är en del av spelet som man får räkna med, säger Christian Omander.
"Måste testa många produkter"
Även om CoolStuff bara har sålt på Amazon i några månader, och att de endast säljer sina egna varumärken, så är de väl medvetna om konkurrensen.
Vad är bra och dåligt med att sälja på Amazon?
- Det är Amazons regler och villkor som gäller, och det är en inlärningsprocess att bemästra alla delar av Amazon. Men gör man väl det och har bra produkter så kan man lyckas. Konkurrensen är hård på Amazon, och man måste testa många produkter för att hitta vad som funkar, men hittar man rätt produkt så finns det jättestor potential, säger Christian Omander.