E-handeln Bluebox är inte helt okänd men har ändå hamnat lite i skymundan när man snackar om presentbutiker på nätet, och speciellt ifrån Malmö. Bluebox omsatte förra året 18,5 miljoner och har inte växt i samma takt som kollegan CoolStuff, med över 100 miljoner i omsättning.
Direkt efter IT-bubblan
Bluebox startades redan år 2000 och är därmed en riktig veteran inom e-handeln. Butiken öppnades precis efter att IT-bubblan spruckit och då ansågs det givetvis inte speciellt smart att dra igång en nätbutik.
Det hindrade dock inte grundarna, och bakom Bluebox står Charlotta Lannerheim och Nick Johnson. Charlotta drev en webbyrå och Nick var valutamäklare vid starten på e-handelsresan.
Testade mutikanal 2004
Samma år som CoolStuff gav sig ut på nätet, 2004, blev Bluebox multikanal med en egen butik på Östergatan i Malmö, där även lager och kontor inhuserades. Som de flesta e-handlare känner till räcker dock sällan lagerlokaler speciellt länge.
– Vi hittade en bra lokal och var nyfikna på hur Bluebox koncept skulle fungera i butik. Det fungerade bra men vi växte snabbt ur lokalerna och när vi tre år senare hittade den 1300 kvadratmeter stora lokalen på Strömgatan mellan Malmö och Arlöv var det ett naturligt steg att satsa helhjärtat på webbutiken, säger Nick Johnson.
Breddar utbudet
Bluebox har inte primärt satsat på tillväxt om man tittar på de senare årens omsättning men de växer ändå stadigt och sortimentet ska ha utvecklats under åren, ifrån prydnadssaker och salladsbestick till färgglada och roliga produkter. Idag ska även inredning blivit ett viktigt produktområde för Bluebox. Ibland gör man dock mindre bra inköp:
– En mindre bra produkt vi tog in var färsk choklad. De flesta gillar choklad och det är en bra present men med så kort datum är det svårt att uppskatta hur mycket som skulle säljas. Men vi fick glada medarbetare i fikarummet, säger Nick Johnson.
De blåa lådorna
Namnet Bluebox kommer ifrån de blåa lådorna som de skickar ut kundernas presenter i. Just presenter, inslagning, kort med egen hälsning och så vidare är ett stort fokus hos Bluebox och har varit det sedan starten. Med ett breddat utbud sägs det dock numera vara lika många som handlar till sig själv, som presenter till något annan.
Idag jobbar 8 personer heltid på Strömgatan i Malmö och under högsäsong växer skaran till runt 25 personer. Framgångsfaktorerna för Bluebox sägs ha varit att hitta rätt personal, jobba hårt och brinna för konceptet, som i Bluebox fall går under deras slogan ”Saker man blir glad av”.
Nya utmaningar varje dag
Vi gratulerar Charlotta och Nick till att de fann modet 2000 att satsa på e-handeln och önskar dem all lycka i framtiden. Kommande utmaningar ska vara en fortsatt expansion och att hålla sig ajour med den snabba utvecklingen inom e-handeln, vilket dock ska vara det som driver grundarna.
– Det är det som gör e-handel så roligt att jobba med. Det är nya utmaningar varje dag, säger Charlotta Lannerheim.
Källa: Press
Bluebox år 2000: