ANNONS

E-handelskunderna vill ha flexibla leveransalternativ

E-handelskunderna vill ha flexibla leveransalternativ

Flexibla leveransalternativ är en viktig pusselbit för e-handlare och distributörer. Nätkonsumenterna efterfrågar i allt större utsträckning möjligheten att kunna välja när, var och hur de får sina paket. Samtidigt kan allt fler tänka sig vänta några dagar extra om frakten är gratis enligt en ny studie.

ANNONS

E-handelskunder tycker om flexibla leveransalternativ, det har vi sett vid ett flertal tillfällen. Nu kommer ytterligare en rapport som pekar på just det. UPS har tillsammans med comScore släppt studien, UPS Pulse of the Online Shopper, som rotar lite i ämnet.

En av de saker man kom fram till är att e-handelskunderna vill ha flexibiliteten att kunna välja när och hur de får sina paket. Särskilt i Europa där 32 procent svarar att de skulle föredra om deras paket kunde levereras, inte bara till hemmet, utan till flera platser som till exempel jobbet.

Hellre gratis än snabbt

Utöver det är flexibla returmöjligheter också viktiga. Idag är endast 53 procent av konsumenterna nöjda med smidigheten kring onlinereturer och byten. Leveranstiderna är också en viktig faktor då 58 procent av konsumenterna har övergett ett onlineköp på grund av långa leveranstider eller för att leveransdatum inte kunde anges.

Fri frakt fortsätter att vara en viktig pusselbit men 67 procent anger att de skulle kunna vänta ytterligare 1-3 dagar på sitt paket, så länge frakten var gratis.

– Tekniken utvecklas och konsumenternas förväntningar förändras med den. "Flexkunderna" vill ha bekvämlighet och omfattande information när de handlar på nätet, säger Scott Aubuchon, marknadsansvarig vid UPS Europe.

Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se