Redan en timme in i gårdagens Singles Day stod det klart att dagen skulle bli något utöver det vanliga för Alibaba. Då hade försäljningen redan nått upp i ungefär 70 miljarder kinesiska yuan, vilket motsvarar drygt 90 miljarder svenska kronor.
Den höga försäljningstakten fortsatte under dagen, som utan problem gjorde skäl för epitetet “världens största e-handelsdag”. När Singles Days 24 timmar hade passerat hade Jack Ma, Daniel Zhang och resten av Alibabas medarbetare nått en omsättning på motsvarande nära 280 miljarder kronor.
Ökade med 27 procent
Summan var högre än vid någon tidigare Singles Day, men enligt Reuters blev försäljningsökningen inte lika hög som tidigare år. Ökningen från 2017 års Singles Day stannade på 27 procent, vilket ska vara den lägsta siffran på 10 år - det vill säga under hela den period som eventet har funnits.
Trots det ska årets upplaga ha krossat de försäljningssiffror som Black Friday och Cyber Monday levererade tillsammans under i USA under 2017.