För ett par år sedan inledde Zalando en satsning på att ansluta fysiska butiker till företagets plattform. Tanken var att butiksägaren skulle få en ny säljkanal samtidigt som kunden skulle kunna få bättre service.
LÄS ÄVEN: Lokala butiker ska fixa Zalando-leveransen på 30 minuter
"Ett stort antal partners" på gång
Från sina första stapplande steg i den tyska huvudstaden, har nu Zalandos offlinestrategi vuxit rejält. Nu meddelar e-handlaren att 600 fysiska butiker kommer att vara anslutna till systemet i slutet av året.
- Vi kommer att rulla ut modellen till ett stort antal partners under de kommande månaderna, säger Carsten Keller, VP för Zalandos B2C-verksamhet.
Zalando tar lokala butiksägare till hjälp
Under 2019 kommer Connected Retail, som Zalando kallar den här delen av sin plattformsstrategi, dessutom att för första gången bli aktuell utanför Tyskland. Zalando lyfter fram Nederländerna som nästa stora marknad för konceptet.
Bäddar för snabbare leverans
Hittills har Connected Retail i första hand varit ett sätt för Zalando att knyta ihop sig med olika aktörer inom modebranschen, men på sikt är tanken att nätet av butiker i städer ska bidra till att kunderna kan få sina leveranser snabbare än om varorna behöver skickas från ett lager.
- Om vi tittar tio år framåt i tiden kommer varumärken och återförsäljare att tänka mindre och mindre på kanaler och enheter, och mer på kunderna och deras vanor, behov och livsstilar, säger Carsten Keller.
Han menar att det här sättet att tänka är mer etablerat i hemelektronikbranschen, och då framför allt i Kina.
- Plattformar som Alibaba och JD.com har i stor utsträckning suddat ut gränserna mellan online och offline.