Svensk e-handel går som tåget. Och då talar vi inte om ett svenskt tåg, utan snarare ett japanskt höghastighetståg, som aldrig gör någon besviken. Analysavdelningen på Ehandel.se har sammanfattat 2017 och tillväxten var inte dålig.
Året avslutades mycket starkt i december och försäljningen växte med 19 procent under årets sista månad. Orderingången krossade samtidigt alla prognoser och antalet beställningar steg med hela 24 procent.
Från 15 till 21 procent
Krossade prognoser blev det även för helåret 2017. Efter att 2016 “endast” gett oss en försäljningsökning med 15 procent för svensk e-handel, så förutspådde vi en tillväxt på 11-12 procent för 2017. Det var en rejäl bit från den slutgiltiga siffra som idag presenterades i Analysbrevet.
Sveriges e-handlare fick under förra året se sin försäljning stiga med i genomsnitt 21 procent, jämfört med året innan. 2016 var helt enkelt ett lite sämre år, för året innan var tillväxten faktiskt 23 procent. Svensk e-handel är alltså återigen uppe på 20-procentig tillväxt på årsbasis.
Stark e-handelssommar
Dagens analysbrev, som ni förövrigt kan läsa och prenumerera på här, berättar även hur årets månader sett ut när det kommer till försäljningen. Årets sämsta månad var exempelvis april, vilket inte var oväntat eftersom påsken 2017 inföll då. Sommarmånaderna däremot, gick riktigt bra och under juni och juli växte försäljningen med runt 29 procent, jämfört med 2016.
Årets starkaste månad blev dock november - och anledningen till det är förstås, som vi flera gånger varit inne på, Black Friday, som vuxit sig starkare för varje år.
Analsybrevet avslöjar även hur den mobila utvecklingen sett ut under året, samt hur ordervärdet utvecklats. Mobilen var ett område där vi för första gången såg ett stort skifte i varifrån intäkterna kommer. Missa alltså inte analysbrevet som ni hittar på denna länk.