Branschen har genom sitt agerande bäddat för en kommande kritik av dess påverkan på miljön. Detta genom ett ”vårdslöst” utnyttjande av transporterna i samhället.
Fria frakter, 6-timmars och 24-timmars expressleveranser, leveranser hem till dörr inom tajta leveransfönster, fria returer, returupphämtningar från bostaden. Allt resulterar på olika sätt till onödigt många transporter, dålig fyllnadsgrad i paket och i distributörernas fordon, ökad körsträcka per levererat paket, onödiga returer med ännu sämre transporteffektivitet än för utgående paketvolymer.
Vi behöver rannsaka oss själva
Det finns mycket som talar för att branschen riskerar en bojkott från Greta och hennes generation. Och vi ser tecken på att även generationen över Gretas börjar röra på sig i miljöfrågorna. Det är till och med så att 80-talisterna börjar uttrycka en ökad miljömedvetenhet, även om de fortfarande agerar positivt på branschens lockrop enligt ovan. Men hur länge till? Det finns även en risk för att samhället går in och ålägger branschen ett större miljöansvar.
Vi borde rannsaka oss själva och gå i bräschen för att hjälpa konsumenterna att göra så hållbara distributionsval som möjligt för miljön.
Det ”vårdslösa” överutnyttjandet av transporterna har dessutom inneburit stora svårigheter för många e-handlare att åstadkomma en tillräckligt lönsam affär. ”Fria” frakter i kombination med ”fria” returer (vem är det som betalar frakterna?) driver till mer spontana, oplanerade köp där kunden av osäkerhet och bekvämlighet beställer fler varor i olika storlekar och färger (planerade returer). De returnerar en allt större del av de plockade, packade, emballerade, transporterade och utlämnade varorna. Frakterna och hanteringen av dessa returer tillhör en av e-handlarens största kostnadsposter.
Dags att styra konsumenterna rätt
Samtidigt är det förstås så att dessa generösa villkor för konsumenterna har varit starkt bidragande till branschens snabba tillväxt. Det är ett faktum. Nu är vi på väg mot ett miljömässigt uppvaknande och då måste branschen medverka till att konsumenterna kan göra så bra och hållbara val som möjligt. Det handlar om att göra hela distributionen så transparent som möjligt – och då även medverka till att ”styra” konsumenterna mot de bästa valen.
Genom att förklara de olika distributionsalternativens relativa påverkan på vår miljö och genom att prissätta de olika frakt- och returvalen i relation till detta får konsumenterna lättare för att medverka till förnuftiga val. De verkliga behoven bör styra valet av distributionsmetod.
Mycket negativt med planerade returer
Det är även viktigt att det tas fram beräkningar som visar vilken miljöpåverkan som uppstår vid köp i butik. Varorna transporteras från lager ut till många butiker och alla kunderna tar sig med olika kommunikationssätt, ofta individuellt, till och från butikerna. Det är inte alls säkert att ett standardiserat e-handelsköp behöver vara sämre för miljön.
Kravet på snabbhet inom e-handeln försvårar och fördyrar den interna lagerlogistiken, förtätar transporterna och försämrar fyllnadsgraden i transporterna. I kombination med ”hem till dörr” minskar hållbarheten ytterligare. Planerade returer ger en mycket negativ påverkan på hållbarheten och är starkt kostnadsdrivande – något som konsumenterna i sista hand kommer att få betala.
Vill inte betala för supersnabb leverans
Det finns både äldre och nyligen gjorda försök och utförda kundundersökningar som visar att kunderna som helhet inte är beredda att betala särskilt mycket för en snabbhet utöver 2-3 dagar. Detta talar för att värdet är lågt för konsumenten men kostnaden är hög för e-handlaren och för miljön.
Däremot tackar kunderna oftast ja till att få leverans ”helt gratis” inom 6/24 timmar och i något växande omfattning – förutsatt ett kort tidsfönster – även hem till dörr. Undersökningarna har visat att kunderna framför allt vill veta när leveransen ska komma – och att de sedan förväntar sig att givna leveranslöften ska hålla.
Priser baserade i verkligheten
Skillnaden för den interna logistiken, för transportintensiteten och möjligheterna att uppnå hög fyllnadsgrad i fordonen ökar drastiskt om den inkommande ordervolymen endast till 10-30 procent måste nå kunderna inom 6/24 timmar i stället för inom 2-3 dagar. Om 70-90 procent kan ske inom 2-3 dagar blir det mycket enklare att prioritera både i den interna logistiken och i distributionen så att utlovade (och betalade) leveranser verkligen kan hålla givna utfästelser.
Om vi prissätter de olika leveransalternativen så att de står i viss relation, både till de verkliga kostnaderna och till den miljöpåverkan som de kan antas ha, då blir det möjligt för konsumenterna att göra ansvarsfulla val.