Sedan den lanserades 2011 har Lampans e-handel tagit flera viktiga kliv framåt. Under de första åren ökade omsättningen med en bra bit över hundra procent varje år och i början av 2016 fick företaget ta emot priset Årets ljusa butik för arbetet med sin försäljning på nätet.
I vintras stod det klart att priset och det hårda arbetet hade gett Lampan 2 000 fler order under årets första kvartal och särskilt bra ska det ha gått i Danmark och Norge. Stärkta av framgångarna inledde bolaget för någon månad sedan en egen belysningsskola.
Nära 80 procent e-handel
Nu meddelar Lampan att året som gick blev ytterligare ett tillväxtår för företaget, med en ökning i e-handeln på 15 procent. Det innebär att bolagets e-handel - på alla marknader - totalt kom upp i intäkter på 29,8 miljoner kronor.
Samtidigt nådde företaget som helhet, inklusive försäljningen i de fysiska butikerna, en omsättning på 38,5 miljoner. E-handeln står alltså för den absoluta merparten av bolagets försäljning.
- Butiksförsäljningen står för en liten del, och i takt med att e-handeln fortsätter att växa förväntar vi oss att den delen kommer att bli allt mindre framöver, säger marknadschefen Kim Borg till Ehandel.se.
Omsättningsmålet för Lampans räkenskapsår som tog slut nu i juni var egentligen satt till 40 miljoner, så företaget föll alltså precis på mållinjen.
- Trots detta ser man att tillväxten är mycket god och det finns många möjligheter att bygga tillväxt i företaget, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
Målet: 104 miljoner inom fem år
Enligt Lampan krävs fortsatt tillväxt i Sveriges grannländer om bolaget ska nå sitt långsiktiga mål på 104 miljoner inom fem års tid. Företaget har redan sett en kraftig ökning i Norge, och nu ska satsningar på bolagets logistik och e-handelsplattform ge bolaget fortsatt utdelning.
Målet på 104 miljoner inom fem år - som gäller för företaget som helhet - innebär att bolagets försäljning måste öka med 20-25 procent om året.
- Att nå en omsättning på 104 miljoner inom fem år ska vi klara utan problem. Men om vi ska klara målet måste vi kunna hantera snabba och effektiva leveranser till kunderna. Med rätt systemförändringar kommer vi kunna hålla nere våra omkostnader och behålla en mycket bra lönsamhet, säger Kim Borg i en kommentar.
Under januari-mars, som för Lampans del alltså motsvarar årets tredje kvartal, ökade företagets e-handelsförsäljning med drygt 22 procent.